Spis treści
- Samolotem na wakacje i urlop – jak uniknąć stresu i niepotrzebnych wydatków?
- Jakie błędy popełniają turyści w czasie rezerwowania lotu?
- Jak spakować się do samolotu? Najczęstsze błędy
- Błędy popełniane przed wylotem z lotniska. Jak nie stracić majątku z powodu drobnostki?
- Błędy popełniane w samolocie. Jak nie szkodzić sobie i innym?
- Prawa pasażera samolotu - czy je znasz?
Samolotem na wakacje i urlop – jak uniknąć stresu i niepotrzebnych wydatków?
Co roku samolotami podróżuje dziesiątki milionów ludzi. Choć dla rosnącej rzeszy turystów podróż lotnicza staje się czymś tak normalnym, jak jazda samochodem albo autobusem, wiele osób nadal popełnia błędy w czasie rezerwacji lotu, pakowania się do samolotu, a także podczas samego rejsu. Te błędy mogą kosztować nas wiele nerwów, stresu, a nawet pieniędzy, jeśli w wyniku naszej nieuwagi lub zaniedbania ostatecznie przepadnie nam lot.
Jakie błędy popełniają najczęściej pasażerowie samolotów? Na co trzeba koniecznie zwracać uwagę w czasie rezerwacji biletu, pakowania się, pobytu na lotnisku, wchodzenia na pokład i samego lotu? Poniżej znajdziecie 15 błędów, najczęściej popełnianych przez turystów w czasie podróży samolotem.

Jakie błędy popełniają turyści w czasie rezerwowania lotu?
Zbyt wczesna lub zbyt późna rezerwacja biletu na samolot
Jeśli zarezerwujecie lot zbyt późno (poniżej ok. 21 dni przed datą wylotu), albo zbyt wcześnie (powyżej 4 miesięcy od daty wylotu), może się okazać, że będziecie zmuszeni do zapłacenia wyższej ceny.
Kiedy najlepiej rezerwować lot? Statystycznie najtańsze bilety można dostać w okresie od 4 miesięcy do 3 tygodni przed wylotem, zwłaszcza po sezonie i wieczorami, gdy linie lotnicze aktualizują swoje oferty.
Zbyt krótki czas na przesiadkę
Wykupienie lotu z przesiadką często jest tańszą opcją niż bezpośrednie połączenie do miejsca docelowego. Niestety, wielu turystów nie zwraca uwagi na czas, jaki zostaje na przesiadkę między wylądowaniem pierwszego samolotu i startem następnego. Zbyt krótki odstęp czasowy powoduje, że pasażerowie muszą się bardzo spieszyć, co może być stresujące, zwłaszcza jeśli szukają bramki na lotnisku, na którym nigdy wcześniej nie byli, albo czeka ich kolejna kontrola bezpieczeństwa. Krótki czas na przesiadkę zwiększa ryzyko spóźnienia na samolot lub zupełnej utraty połączenia, jeśli np. nasz pierwszy lot będzie znacząco opóźniony.
Jak uniknąć tego błędu? Należy dbać o to, by czas na przesiadkę wyniósł przynajmniej dwie godziny.
Niezwracanie uwagi na miejsce w samolocie
Jeśli odprawiacie się zdalnie przed wyruszeniem na lotnisko, najczęściej macie możliwość wyboru miejsca w samolocie. Warto wybrać miejsce rozsądnie. Jeśli chcecie w czasie lotu podziwiać widoki i robić zdjęcia, albo przespać się w spokoju, wybierzcie miejsce przy oknie. Jeśli wiecie, że będziecie często wychodzić do toalety, wybierzcie miejsce od strony alejki.
Jeśli lecicie z partnerem lub dziećmi, zwróćcie uwagę, by zarezerwować miejsca obok siebie lub blisko siebie. Zajrzyjcie do naszego poradnika, jak zapewnić sobie miejsca obok siebie w samolocie.
Zakładanie, że wszystko jest już załatwione
Nawet kiedy kupimy bilety na samolot, wiele jeszcze może się zmienić. Linia lotnicza może przesunąć godzinę lub datę wylotu. To kluczowa informacja, której nie można przeoczyć.
Dlatego wybierając się w podróż lotniczą należy trzymać rękę na pulsie i sprawdzać pocztę na wypadek, gdyby nasz harmonogram lotu uległ zmianie. Dobrym pomysłem jest zainstalowanie na telefonie aplikacji linii lotniczej – tam najszybciej może się pojawić pilna wiadomość dotycząca naszego lotu.

Jak spakować się do samolotu? Najczęstsze błędy
Zbyt duży i ciężki bagaż
Linie lotnicze mają szczegółowe instrukcje na temat tego, jakie wymiary i wagę może mieć bagaż – zarówno główny, nadawany do luku, jak i podręczny, zabierany do kabiny samolotu. Turyści często nie zwracają na nie uwagi, co kończy się dużym stresem, sprzeczkami z załogą, innymi pasażerami i dodatkowymi opłatami za nadbagaż.
Zawsze należy upewnić się, czy nasz bagaż, także podręczny, spełnia warunki stawiane przez linię lotniczą i nie przekracza dozwolonej wagi. Warto też sprawdzić, czy schowki na bagaż w samolocie przypadkiem nie są dodatkowo płatne, i wykupić je w razie potrzeby.
Pakowanie cennych, potrzebnych i delikatnych rzeczy do bagażu głównego
Smutne realia podróży lotniczych są takie, że bagaż główny może się zgubić, a spakowane w nim przedmioty – ulec uszkodzeniu.
Dlatego to w bagażu podręcznym powinno się znaleźć wszystko, co jest nam bezwzględnie potrzebne w czasie podróży (np. lekarstwa), a także wszelkie przedmioty szczególnie cenne i delikatne, np. urządzenia elektroniczne. Bezwzględnie trzeba pamiętać o zabraniu do bagażu podręcznego ładowarki do telefonu.
Przyda się także książka lub cokolwiek, co zapewni rozrywkę w samolocie na wypadek, gdyby na pokładzie nie było ekranów i zestawów słuchawkowych, umożliwiających oglądanie filmów.
Pakowanie zakazanych rzeczy do bagażu podręcznego
Linie lotnicze zawsze tworzą też listy przedmiotów, których nie wolno posiadać na pokładzie samolotu. Należą do nich wszelkie ostre i łatwopalne przedmioty. Jeśli nie zapoznacie się z instrukcjami i spróbujecie wnieść na pokład samolotu jeden z zakazanych przedmiotów, zostaniecie zatrzymani w czasie kontroli bezpieczeństwa, a Wasza własność – skonfiskowana.
Dlatego, by uniknąć nieprzyjemności i utraty mienia, lepiej przeczytać instrukcję pakowania bagażu podręcznego, obowiązującą w danej linii lotniczej.
Zakładanie niewygodnego ubrania do samolotu
Podróże lotnicze trwają często kilka godzin. Dlatego do samolotu należy ubierać się luźno i wygodnie. Unikajcie formalnych, krępujących ruchy strojów, grubych spodni i niewygodnych butów. Odpowiednio dobrany strój sprawi, że nawet wielogodzinna podróż samolotem upłynie Wam szybko i przyjemnie.

Czytaj też: Co dalej z lotniskiem w Modlinie? Ryanair pogroził palcem. Władze portu: „Szukamy kompromisu”
Błędy popełniane przed wylotem z lotniska. Jak nie stracić majątku z powodu drobnostki?
Najgorszym, co może zdarzyć się turyście planującemu podróż lotniczą, jest spóźnienie się na samolot. Taka wpadka można oznaczać, że albo ściągniemy na siebie gniew załogi i współpasażerów, którzy musieli na nas czekać, albo samolot odleci bez nas i stracimy czas i pieniądze.
By uniknąć stresu i silnego uderzenia po kieszeni, jakie wywołuje spóźnienie się na samolot, należy unikać kilku często popełnianych przez turystów błędów.
Rezerwowanie miejsca parkingowego na ostatnią chwilę
Jeśli wybieracie się na wakacje, urlop czy ferie za granicę i chcecie podjechać na lotnisko samochodem, nie liczcie na szczęście i dostępność wolnych miejsc. Parking w pobliżu ruchliwych lotnisk często są zapchane do granic i bardzo trudno znaleźć wolne miejsce.
Dlatego zawsze pamiętajcie o tym, by zarezerwować miejsce parkingowe przynajmniej z kilkudniowym wyprzedzeniem.
Zajrzyjcie do naszego informatora o najtańszych parkingach blisko lotniska Chopina w Warszawie i Portu Lotniczego Modlin:
Zbyt późne przybycie na lotnisko
Wielu pasażerów chciałoby spędzić na lotnisku jak najmniej czasu i przyjeżdża na miejsce w ostatniej chwili. Tymczasem odprawa biletowo-bagażowa i kontrola bezpieczeństwa, a nawet szukanie właściwej bramki, mogą zająć sporo czasu. Spóźnienie się na lotnisko może oznaczać spóźnienie się na samolot, dlatego zawsze warto przybyć na miejsce przynajmniej dwie godziny przed planowanym odlotem, zwłaszcza jeśli chcecie mieć jeszcze czas na zakupy w sklepach wolnocłowych.

Błędy popełniane w samolocie. Jak nie szkodzić sobie i innym?
W Internecie znaleźć można wiele opowieści o nietypowych problemach i zachowaniach pasażerów samolotów. Swymi historiami dzielą się zarówno inni pasażerowie, turyści i podróżnicy, jak i członkowie załóg – stewardessy i stewardzi. Jakie są najczęstsze błędy, popełniane przez turystów na pokładzie samolotu lub tuż przed wejściem na pokład?
Okazuje się, że to przeważnie podstawowe błędy, często konsekwencje wymienionych wcześniej przeoczeń i zaniedbań.
Brak dokumentów podróży i wymaganych szczepień
Jedna z brytyjskich stewardess podzieliła się na portalu Sun Online Travel własnymi obserwacjami. Wynika z nich, że pasażerowie samolotów zaskakująco często zapominają wziąć ze sobą dokumentów niezbędnych w podróży – np. paszportu, gdy lecą poza granice UE. Pasażerowie często też nie sprawdzają wymogów COVID, obowiązujących w państwie docelowym. Zarówno zapominanie paszportu jak i brak wymagany szczepień lub testów powodują, że nieszczęśni pasażerowie nie są wpuszczani do samolotu, a więc tracą czas, pieniądze i wymarzone wakacje.
Gubienie paszportu w kabinie samolotu
Zdarza się także, że pasażerowie gubią swoje paszporty już w samolocie, co powoduje spore problemy dla załogi, która i tak ma bardzo niewiele czasu na przygotowanie maszyny przed kolejnym wylotem.
Zbyt duży bagaż
Inne błędy popełniane w samolotach to np. zabieranie zbyt dużego bagażu podręcznego, który nie daje się zmieścić w szafce nad głową ani pod fotelem. Upchnięcie takiego bagażu wymaga sporego wysiłku i często ustępstw ze strony innych pasażerów, co powoduje niepotrzebny chaos i tamowanie ruchu.
Zbyt wczesne wstawanie z fotela
Zmorą wielu stewardess są pasażerowie, którzy nie mogą usiedzieć w swoich fotelach i opuszczają je zbyt wcześnie. W czasie startu lub lądowanie zbyt wczesne rozpięcie pasów i kręcenie się po samolocie mogą być niebezpieczne – w razie turbulencji, wstrząsu lub gwałtownego hamowania spacerowicz jest narażony na upadek i może zrobić krzywdę sobie lub innym pasażerom.
Nieznajomość środków transportu z lotniska
Stewardessy wspominają też często o tym, że są pytane przez pasażerów samolotów, jak dostać się z lotniska do miasta lub nawet konkretnego hotelu. Pasażerowie najwyraźniej często nie sprawdzają tego sami i zakładają, że po prostu dowiedzą się od załogi samolotu. Niestety, stewardessy, stewardzi ani nawet kapitan nie posiadają najczęściej takich informacji, a znalezienie środka transportu z lotniska do hotelu należy zawsze do samych pasażerów.

Prawa pasażera samolotu - czy je znasz?
Czy wiesz, jakie prawa przysługują Ci jako pasażerowi samolotu? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot czy zniszczony bagaż? O co powinien zadbać przewoźnik w przypadku odwołania lotu? Odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące praw, jakie przysługują pasażerom samolotów na terenie Unii Europejskiej, Islandii, Szwajcarii, Liechtensteinu i Norwegii.
Przydzielono mi miejsce w niższej klasie – czy mogę żądać zwrotu pieniędzy?
Częściowo – tak. Kwota zwrotu będzie różnić się w zależności od trasy, tzn.:
- 30 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości do 1500 km,
- 50 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości powyżej 1500 km w obrębie UE (z wyłączeniem francuskich departamentów zamorskich) oraz innych lotów o długości od 1500 do 3500 km,
- 75 procent zwrotu – w przypadku lotów, które nie dotyczą dwóch pierwszych punktów.
Przydzielono mi miejsce w wyższej klasie – czy muszę dopłacić?
Nie. Przewoźnik za umieszczenie pasażera w klasie wyższej niż wskazana na bilecie nie może wymagać dopłaty.
Odmowa przyjęcia na pokład, a osoba z niepełnosprawnością
Osoby z niepełnosprawnością są chronione przed dyskryminacją w transporcie lotniczym – przewoźnik może odmówić przyjęcia na pokład osoby z niepełnosprawnością tylko wtedy, kiedy nie pozwalają na to możliwości techniczne, np. nieodpowiedni rozmiar drzwi lub samolotu. W takim wypadku pasażer może ubiegać się o pełen zwrot kosztu biletu oraz przeplanowanie podróży.
Strajk na lotnisku a odszkodowanie – kiedy przysługuje rekompensata?
Chociaż prawo pasażera do odszkodowania stanowi, że podróżnemu nie należy się rekompensata, jeżeli na odwołanie czy opóźnienie lotu miały wpływ „nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków” (wśród nich wymienia się m.in. strajki mające wpływ na działalność przewoźnika), to istnieje możliwość na wypłatę odszkodowania, o ile strajkującymi są pracownicy zatrudniani przez przewoźnika. Należy jednak pamiętać, że inaczej jest w przypadku pozostałego personelu lotniska (np. służby celnej), który nie ma nic wspólnego z liniami lotniczymi.
Problemy z bagażem – zniszczenie, zgubienie lub późniejsze dostarczenie
Jeżeli bagaż rejestrowany zostanie przez przewoźnika zgubiony, uszkodzony lub dostarczony z opóźnieniem, pasażerowi przysługuje odszkodowanie o maksymalnej wartości 1300 euro. Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej w przypadku, w którym uszkodzenie wynika z zaniedbania właściciela lub wady samego bagażu – wtedy nie można liczyć na żadną rekompensatę. W przypadku bagażu podręcznego, linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność wyłącznie za uszkodzenia powstałe z ich winy.
Obowiązki przewoźnika w przypadku opóźnienia, odwołania lub odmowy przyjęcia na pokład
Jeżeli wskazane sytuacje zaistniały z winy przewoźnika, ma od wobec swoich pasażerów obowiązki. Po pierwsze – pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. Każdemu z nich, oprócz pomocy w ułożeniu nowego planu podróży, linie lotnicze powinny zapewnić wyżywienie i napoje, w przypadku długiego oczekiwania na kolejne połączenie – zakwaterowanie (włączając koszty transportu z i na lotnisko) oraz możliwość odbycia dwóch rozmów telefonicznych, faksów, dalekopisów lub e-maili.
Odmówiono mi przyjęcia na pokład – co mogę zrobić w takiej sytuacji?
W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. W przypadku tzw. overbookingu – sprzedaży większej ilości biletów, niż miejsc w samolocie – przewoźnik powinien na początku poszukać ochotników, którzy za rekompensatę finansową i opiekę wynikającą z praw pasażera, zdecydują się na podróż następnym lotem. Osoby, które nie zostały przyjęte na pokład z winy przewoźnika, mają następujące możliwości:
- Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
- Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.
- Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.
Opóźniony lot – odszkodowanie i zwrot biletu
Jeżeli opóźnienie spowodowane jest ono zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne), odszkodowanie nie należy się podróżnym. Dobrą wiadomością jest fakt, że pasażerowie, których lot jest opóźniony o co najmniej 5 godzin mają prawo do otrzymania zwrotu pełnej kwoty biletu.
Podróżni, których lot został opóźniony (nie w wyniku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej) mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:
- 250 euro – loty o długości do 1500 km,
- 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
- 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).
Kwota ta może zostać zmniejszona o połowę jeśli dotyczy lotu innego niż wewnątrzwspólnotowy, o długości powyżej 3500 km, a czas opóźnienia na przekracza 4 godzin.
Odmowa przyjęcia na pokład – kiedy pasażerom należy się odszkodowanie, a kiedy nie?
Jeżeli podróżujący nie zostanie przyjęty na pokład z powodu nieposiadania wymaganych dokumentów, przeciwwskazań natury zdrowotnej lub wymogów bezpieczeństwa, nie przysługuje mu odszkodowanie za lot. W przypadku, kiedy wina nie leży po stronie pasażera, może się on ubiegać o wypłatę odszkodowania.
Jakie odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład?
Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:
- 250 euro – loty o długości do 1500 km,
- 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
- 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).
Odwołany lot – możliwości pasażera
- Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
- Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów
- Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów
Kiedy nie można ubiegać się o odszkodowanie pomimo odwołania lotu?
Istnieją przypadki, w których prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu nie obowiązuje. Są to sytuacje związane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne). Przewoźnik nie jest także zobowiązany do wypłaty odszkodowania, jeżeli poinformował pasażerów o odwołaniu kursu: co najmniej dwa tygodnie przed planowanym wylotem, od 14 do 7 dni przed planowanym wylotem i zaoferował zmianę planu podróży na podobny (różnice do kilku godzin).
Jakie odszkodowanie za odwołany lot?
Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:
- 250 euro – loty o długości do 1500 km,
- 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
- 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).
Podane kwoty mogą zostać zmniejszone o połowę, jeżeli czas przylotu alternatywnego rejsu (w stosunku do planowanego) nie przekracza:
- dwóch godzin (loty o długości do 1500 km),
- trzech godzin (loty wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 1500 km),
- trzech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1500 km a 3500 km),
- czterech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3500 km).
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury zmodernizował swoją infrastrukturę
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?