Spis treści
CPK ma wreszcie głównego architekta. Rozstrzygnięto konkurs
Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnęła konkurs na Master Architekta, który będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie budynku terminala pasażerskiego, dworca kolejowego i węzła transportowego przyszłego lotniska. Konkurs wygrały konsorcjum Foster + Partners oraz Biuro Happold Limited.
- CPK to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w naszej części Europy – powiedział minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. PCK. – Dziś realizujemy jeden z najważniejszych kamieni milowych na drodze do realizacji tego przedsięwzięcia. Inaugurujemy współpracę z Master Architektem, który będzie miał największy wpływ na ostateczny kształt nowego lotniska. Jestem przekonany, że będzie ono nie tylko świetnie wyglądać, ale też zapewni najwyższy standard obsługi pasażerów, co jest przecież najważniejszym założenie tego przełomowego projektu.

Zażarta rywalizacja o prawo do projektowania CPK
Konsorcjum Foster + Partners miało silną konkurencję. Do konkursu na Master Architekta CPK stanęły takie firmy, jak np. Zaha Hadid Architects, WSP UK Limited, Dar al-Handash, Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura czy Kohn Pedersen Fox.
Master Architekt dla CPK został wyłoniony w trybie tzw. dialogu konkurencyjnego. W czasie warsztatów projektowych wszyscy pretendenci zaprezentowali swoje wstępne koncepcje przyszłego wyglądu CPK.
- Jesteśmy niezmiernie dumni, że zostaliśmy wybrani przez CPK na Master Architekta – mówi Grant Brooker, prezes konsorcjum Foster + Partners. – Wierzymy, że uda nam się opracować projekt całkowicie zintegrowanego systemu transportowego.

Wielka budowa. Czy uda się skończyć CPK do 2028 r.?
Przed Master Architektem CPK stoi nie lada zadanie. Musi zaprojektować wygląd i funkcjonalność Centralnego Portu Komunikacyjnego zgodnie z ogólnymi wytycznymi, wskazanymi przez spółkę. Wiadomo na pewno, że cechą konstrukcji CPK ma być modułowość, która umożliwi łatwą rozbudowę Portu w przyszłości, w zależności od potrzeb.
Według obecnych założeń, CPK miałby zostać ukończony do 2028 r. i mieć przepustowość ok. 40 mln pasażerów rocznie, z perspektywą rozbudowy do ok. 65 mln pasażerów rocznie do 2060 r.
Projekt wart 150 mln euro
Projektowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego nie jest ani łatwe, ani tanie. Zawarta właśnie umowa opiera na 696 mln zł (150 mln euro), a projekt koncepcyjny nowego lotniska ma zostać ukończony do połowy 2023 r.
Mimo to Foster + Partners już teraz zaprezentowali kilka wizualizacji tego, jak może ostatecznie wyglądać CPK.
Grafiki ukazują możliwy wygląd strefy obsługi pasażerów i terminala przesiadkowego, w którym łączyć się będą trzy główne węzły komunikacyjne: lotniczy, kolejowy i drogowy. Cieszy, że zaprezentowane pomysły Foster + Partners ukazują przestronne hale, pełne zieleni i naturalnego światła, przykryte jasnym i lekkim dachem, przypominającym plecionkę – być może nawiązującym przez to do polskiej sztuki ludowej. Układ terminala przesiadkowego ma być jasny, a różnica poziomów budynku niewielka, co ułatwi przesiadki.
Źródło: CPK

Pojemne walizki podróżne doskonałe na każdą wycieczkę!
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury zmodernizował swoją infrastrukturę
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?