Spis treści
Pakowanie walizki: przydatne wskazówki i triki
Kwestia pakowania bagażu na wakacje to zazwyczaj twardy orzech do zgryzienia. Jeśli nie masz w tym wprawy, podczas szykowania się do wyjazdu możesz mieć problem np. z niewystarczającą ilością miejsca w walizce albo plecaku, bądź ustaleniem, z których przedmiotów nie będziesz korzystać podczas podróży i okażą się zupełnie niepotrzebne.
Nie jesteś mistrzem pakowania? W zamieszczonych niżej artykułach znajdziesz mnóstwo przydatnych wskazówek, dzięki którym twój bagaż będzie idealnie przygotowany do letnich wojaży.
Niestety, zabieranie ze sobą niektórych przedmiotów może okazać się problematyczne – szczególnie jeśli podróżujesz samolotem. Na lotniskach panują pewne zasady, dlatego nietrudno zwrócić na siebie uwagę strażników. Dodatkowa kontrola bezpieczeństwa to nic przyjemnego. Jeśli chcesz uniknąć niepotrzebnych nieporozumień, koniecznie zapoznaj się z listą rzeczy, których nie można przewozić w bagażu podręcznym i rejestrowanym.
Rzeczy, których nie można spakować do bagażu podręcznego
To, że w bagażu podręcznym nie można przewozić płynów w pojemnikach większych niż 100 ml, broni, substancji wybuchowych, radioaktywnych, trujących czy gazów, wie większość turystów. Istnieją jednak mniej oczywiste przedmioty, których przewożenia w tego rodzaju bagażu musisz unikać.
Czego nie pakować do bagażu podręcznego?
- spirytusu i podobnych materiałów;
- przedmiotów, które mogą powodować obrażenia (zaliczają się do nich także scyzoryki);
- dużych opakowań artykułów, które (mimo swojej konsystencji), są zaliczane do kategorii płynów: pianek i żeli do golenia, past do zębów, kremów, syropów, aerozoli;
- leków w nieoryginalnym opakowaniu, bez ulotki i zaleceń lekarskich (czasem wymagane w przypadku leków na receptę).
Tego nie pakuj do bagażu rejestrowanego
W bagażu rejestrowanym, oprócz oczywistych rzeczy (broni oraz substancji niebezpiecznych, niedozwolonych także w bagażu podręcznym) nie powinny znajdować się wszelkiego rodzaju sprzęty – dotyczy to zarówno laptopów, tabletów, smartfonów, powerbanków czy akumulatorów, jak i e-papierosów, suszarek, prostownic, lokówek, golarek czy elektrycznych szczoteczek do zębów. Niekiedy linie zezwalają na przewóz elektroniki z baterią litową do 100 Wh, o ile możliwe jest ich wyłączenie na czas lotu. Jeśli jednak chcesz oszczędzić sobie czasu i nerwów, umieść tego typu rzeczy w bagażu podręcznym.
Pamiętaj, że w nadawanych do luku walizkach nie możesz umieścić hulajnogi elektrycznej oraz deskorolek elektrycznych.
Zabronione jest też podróżowanie z... kartridżami do drukarek lub tonerów oraz produktów pochodzenia zwierzęcego, chyba że masz na to specjalne pozwolenie.
Jeżeli wybierasz się poza Unię Europejską, przed wylotem zapoznaj się ze szczegółowymi zaleceniami dla podróżnych. Każdy kraj ma własne regulacje dotyczące przewozu leków, żywności, płynów, papierosów i innych. Wytyczne często nie pokrywają się z tymi, które obowiązują obywateli Europy podczas podróży po UE, dlatego warto być czujnym.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w poniższym artykule:
Bagaż podręczny i rejestrowany – wymiary. Co można do nich spakować w 2024 roku? Zasady wszystkich tanich linii lotniczych
Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot czy zniszczony bagaż? O co powinien zadbać przewoźnik w przypadku odwołania lotu? Odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące praw, jakie przysługują pasażerom samolotów na terenie Unii Europejskiej, Islandii, Szwajcarii, Liechtensteinu i Norwegii.
Przydzielono mi miejsce w niższej klasie – czy mogę żądać zwrotu pieniędzy?
Częściowo – tak. Kwota zwrotu będzie różnić się w zależności od trasy, tzn.:
- 30 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości do 1500 km,
- 50 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości powyżej 1500 km w obrębie UE (z wyłączeniem francuskich departamentów zamorskich) oraz innych lotów o długości od 1500 do 3500 km,
- 75 procent zwrotu – w przypadku lotów, które nie dotyczą dwóch pierwszych punktów.
Przydzielono mi miejsce w wyższej klasie – czy muszę dopłacić?
Nie. Przewoźnik za umieszczenie pasażera w klasie wyższej niż wskazana na bilecie nie może wymagać dopłaty.
Odmowa przyjęcia na pokład, a osoba z niepełnosprawnością
Osoby z niepełnosprawnością są chronione przed dyskryminacją w transporcie lotniczym – przewoźnik może odmówić przyjęcia na pokład osoby z niepełnosprawnością tylko wtedy, kiedy nie pozwalają na to możliwości techniczne, np. nieodpowiedni rozmiar drzwi lub samolotu. W takim wypadku pasażer może ubiegać się o pełen zwrot kosztu biletu oraz przeplanowanie podróży.
Strajk na lotnisku a odszkodowanie – kiedy przysługuje rekompensata?
Chociaż prawo pasażera do odszkodowania stanowi, że podróżnemu nie należy się rekompensata, jeżeli na odwołanie czy opóźnienie lotu miały wpływ „nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków” (wśród nich wymienia się m.in. strajki mające wpływ na działalność przewoźnika), to istnieje możliwość na wypłatę odszkodowania, o ile strajkującymi są pracownicy zatrudniani przez przewoźnika. Należy jednak pamiętać, że inaczej jest w przypadku pozostałego personelu lotniska (np. służby celnej), który nie ma nic wspólnego z liniami lotniczymi.
Problemy z bagażem – zniszczenie, zgubienie lub późniejsze dostarczenie
Jeżeli bagaż rejestrowany zostanie przez przewoźnika zgubiony, uszkodzony lub dostarczony z opóźnieniem, pasażerowi przysługuje odszkodowanie o maksymalnej wartości 1300 euro. Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej w przypadku, w którym uszkodzenie wynika z zaniedbania właściciela lub wady samego bagażu – wtedy nie można liczyć na żadną rekompensatę. W przypadku bagażu podręcznego, linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność wyłącznie za uszkodzenia powstałe z ich winy.
Obowiązki przewoźnika w przypadku opóźnienia, odwołania lub odmowy przyjęcia na pokład
Jeżeli wskazane sytuacje zaistniały z winy przewoźnika, ma od wobec swoich pasażerów obowiązki. Po pierwsze – pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. Każdemu z nich, oprócz pomocy w ułożeniu nowego planu podróży, linie lotnicze powinny zapewnić wyżywienie i napoje, w przypadku długiego oczekiwania na kolejne połączenie – zakwaterowanie (włączając koszty transportu z i na lotnisko) oraz możliwość odbycia dwóch rozmów telefonicznych, faksów, dalekopisów lub e-maili.
Odmówiono mi przyjęcia na pokład – co mogę zrobić w takiej sytuacji?
W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. W przypadku tzw. overbookingu – sprzedaży większej ilości biletów, niż miejsc w samolocie – przewoźnik powinien na początku poszukać ochotników, którzy za rekompensatę finansową i opiekę wynikającą z praw pasażera, zdecydują się na podróż następnym lotem. Osoby, które nie zostały przyjęte na pokład z winy przewoźnika, mają następujące możliwości:
- Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
- Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.
- Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.
Opóźniony lot – odszkodowanie i zwrot biletu
Jeżeli opóźnienie spowodowane jest ono zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne), odszkodowanie nie należy się podróżnym. Dobrą wiadomością jest fakt, że pasażerowie, których lot jest opóźniony o co najmniej 5 godzin mają prawo do otrzymania zwrotu pełnej kwoty biletu.
Podróżni, których lot został opóźniony (nie w wyniku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej) mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:
- 250 euro – loty o długości do 1500 km,
- 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
- 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).
Kwota ta może zostać zmniejszona o połowę jeśli dotyczy lotu innego niż wewnątrzwspólnotowy, o długości powyżej 3500 km, a czas opóźnienia na przekracza 4 godzin.
Odmowa przyjęcia na pokład – kiedy pasażerom należy się odszkodowanie, a kiedy nie?
Jeżeli podróżujący nie zostanie przyjęty na pokład z powodu nieposiadania wymaganych dokumentów, przeciwwskazań natury zdrowotnej lub wymogów bezpieczeństwa, nie przysługuje mu odszkodowanie za lot. W przypadku, kiedy wina nie leży po stronie pasażera, może się on ubiegać o wypłatę odszkodowania.
Jakie odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład?
Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:
- 250 euro – loty o długości do 1500 km,
- 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
- 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).
Odwołany lot – możliwości pasażera
- Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
- Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów
- Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów
Kiedy nie można ubiegać się o odszkodowanie pomimo odwołania lotu?
Istnieją przypadki, w których prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu nie obowiązuje. Są to sytuacje związane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne). Przewoźnik nie jest także zobowiązany do wypłaty odszkodowania, jeżeli poinformował pasażerów o odwołaniu kursu: co najmniej dwa tygodnie przed planowanym wylotem, od 14 do 7 dni przed planowanym wylotem i zaoferował zmianę planu podróży na podobny (różnice do kilku godzin).
Jakie odszkodowanie za odwołany lot?
Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:
- 250 euro – loty o długości do 1500 km,
- 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
- 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).
Podane kwoty mogą zostać zmniejszone o połowę, jeżeli czas przylotu alternatywnego rejsu (w stosunku do planowanego) nie przekracza:
- dwóch godzin (loty o długości do 1500 km),
- trzech godzin (loty wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 1500 km),
- trzech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1500 km a 3500 km),
- czterech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3500 km).
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Stronę Podróży codziennie. Obserwuj Stronę Podróży!