Czy Polska będzie turystycznym mocarstwem? Nowy raport WTTC wskazuje, jak może wyglądać branża turystyczna w Polsce za 10 lat

Emil Hoff
Emil Hoff
Największa prywatna organizacja turystyczna na świecie opublikowała wyniki swoich badań nad aktualnym stanem branży turystycznej oraz prognozy na najbliższe 10 lat. Okazuje się, że polska turystyka ucierpiała od koronawirusa mniej niż globalna i obecnie rozwija się szybciej niż światowa średnia. Co nas czeka w 2033 r.?
Największa prywatna organizacja turystyczna na świecie opublikowała wyniki swoich badań nad aktualnym stanem branży turystycznej oraz prognozy na najbliższe 10 lat. Okazuje się, że polska turystyka ucierpiała od koronawirusa mniej niż globalna i obecnie rozwija się szybciej niż światowa średnia. Co nas czeka w 2033 r.? sylwia dabrowa / polska press, zdjęcie ilustracyjne
Jedna z największych na świecie organizacji turystycznych ogłosiła wyniki swoich badań nad stanem sektora turystycznego na świecie i w poszczególnych krajach. Raport dotyczący Polski zawiera prognozę na kolejnych 10 lat. Jak może wyglądać sytuacja branży turystycznej w Polsce w 2033 roku? Czy Polska będzie turystycznym mocarstwem? Przedstawiamy szczegółowe wyniki badań.

Spis treści

Raport WTTC pokazuje stan branży turystycznej na świecie. Jak wypada Polska?

World Travel and Tourism Council (WTTC), największa na świecie organizacja zrzeszająca prywatne firmy z sektora turystycznego, stworzyła najnowszy raport dotyczący stanu branży w 2023 r. (Economic Impact Report – EIR).

Raport podaje przewidywane wyniki finansowe branży turystycznej w 2023 r., a także prognozy na najbliższe 10 lat.

Opublikowano dane dla świata, a także dla jego poszczególnych regionów i państw, w tym dla Polski. Strona Podróży jako jedyna redakcja w Polsce otrzymała najnowsze dane WTTC, dotyczące naszego kraju.

Co wynika z najnowszego raportu? Czy polska turystyka podniosła się już po kryzysie COVID-19? Kto najchętniej przyjeżdżał do Polski w 2022 r., gdzie najczęściej jeździliśmy w minione wakacje i jak może wyglądać polska branża turystyczna za 10 lat?

Przekonajmy się, co przewidują eksperci.

Jaki jest stan globalnej turystyki po COVID-19? Analizy na dziś i prognozy na 2033 r.

Według danych zebranych przez WTTC i opublikowanych w najnowszym raporcie, sektor turystyczny w skali globalnej nadal zmaga się ze skutkami kryzysu po pandemii COVID-19, ale dość pewnie zmierza do jego przezwyciężenia, być może w przyszłym roku.

Udział sektora turystycznego w globalnym produkcie krajowym brutto (GDP). Trylion (tn) oznacza tysiąc miliardów:

  • 2022: 7,6% (7,7 tryliona USD). Spadek w stosunku do 2019 r. nadal wynosił 23%.
  • Estymacja na 2023: 9,2% (9,5 tryliona USD). To już tylko 5% mniej niż w 2019 r.
  • Estymacja na 2033: 11,6% (15,5 tryliona USD). To o połowę więcej niż w 2019 r.

Liczba miejsc pracy w sektorze turystycznym (w skali globalnej):

  • 2022: 295 milionów (9%). Spadek w stosunku do 2019 r. wyniósł 11%.
  • Estymacja na 2023: 320 milionów (9,6%). To nadal spadek wobec 2019 r., ale już tylko o 4,2%.
  • Estymacja na 2033: 430 milionów (11,8%). To wzrost o niemal 1/3 w stosunku do 2019 r.

Jak widać, w 2023 r. udział sektora turystycznego w globalnej gospodarce nadal nie powrócił do stanu z 2019 r., ale wszystko idzie ku lepszemu. W ciągu najbliższej dekady – według prognoz WTTC – globalna turystyka ma znacząco urosnąć i zapewnić 135 milionów nowych miejsc pracy.

Jak sytuacja wygląda w mniejszej skali – w Europie?

Konna dorożka na Rynku w Krakowie
Według danych WTTC, większość pieniędzy zarabianych przez sektor turystyczny wydają u nas turyści zagraniczni, a nie krajowi. Andrzej Banas / Polska Press, zdjęcie ilustracyjne

Czytaj też: Arabia Saudyjska gospodarzem 22. Globalnego Szczytu Światowej Rady Podróży i Turystyki (WTTC). Czym jest Wizja 2030?

Branża turystyczna w Europie rośnie, ale nadal nie osiągnęła zysków sprzed pandemii

Podobnie jak cały świat, sektor turystyczny w Europie nadal odczuwa skutki pandemii koronawirusa. W 2023 r. nadal nie uda się raczej osiągnąć wyników finansowych jak w 2019 r., ale za to przyszłość wygląda dość optymistycznie.

Udział sektora turystycznego w europejskim produkcie krajowym brutto (GDP):

  • 2022: 8,3% (2 miliardy dolarów). Spadek w stosunku do 2019 r. nadal wynosił 7,2%.
  • Estymacja na 2023: 8,8% (2,13 miliarda dolarów). Nadal spadek wobec 2019 r., ale tylko 2,2%.
  • Estymacja na 2033: 10% (2,82 miliarda dolarów). Niemal o połowę więcej niż w 2019 r.

Liczba miejsc pracy w sektorze turystycznym (w skali Europy):

  • 2022: 34,76 miliona (9%). Spadek o 8,5% w stosunku do 2019 r.
  • Estymacja na 2023: 36,31 miliona (9,4%) Nadal mniej niż w 2019 r., ale tylko o 4,4%.
  • Estymacja na 2033: 43,77 miliona (11,3%). To wzrost w stosunku do 2019 r. o ok. 1/7.

Łącznie w ciągu dekady 2023-2033 w Europie ma powstać ok. 7,46 miliona nowych miejsc pracy w sektorze turystycznym.

WTTC podała także dane o konkretnych kwotach, wydawanych przez turystów i zasilających sektor Travel & Tourism w 2022 r. Co mówią one o stanie branży w Europie?

Kwoty wydawane przez turystów zagranicznych:

  • 2022: 524 miliardy euro (o 16% mniej niż w 2019 r.)
  • Estymacja na 2023: przewidywany wzrost w stosunku do 2022 r. o ok. 9%, ale nadal o 8,4% mniej niż w 2019 r.
  • Estymacja na 2033: ok. 833 miliardy euro (niemal o 1/3 więcej niż w 2019 r.)

Kwoty wydawane przez turystów krajowych:

  • 2022: 1 trylion euro (o 0,5% mniej niż w 2019 r.)
  • Estymacja na 2023: przewidywany wzrost w stosunku do 2022 r. o 2,8%, a w stosunku do 2019 r. o 2,3%.
  • Estymacja na 2033: ok. 1,4 tryliona euro, wzrost o ok. 1/5 w stosunku do 2019 r.

Okazuje się, że siłą napędową turystyki europejskiej w 2022 r. byli turyści krajowi, a nie zagraniczni. W 2022 r. to turyści krajowi wydali 68,4% ogólnej sumy zysków sektora turystycznego. Wydatki dotyczyły w 82,4% podróży wypoczynkowych, a biznesowych tylko 17,6%.

Skąd przybyło najwięcej turystów do krajów Europy w 2022? Niemcy stanowili 16% gości, za nimi uplasowali się Brytyjczycy (10%), za nimi Francuzi (6%). Amerykanie i Holendrzy stanowili średnio po 5% turystów.

Gdzie najchętniej wybierali się europejscy turyści w 2022 r.? Najwięcej odwiedziło Francję (13%), Hiszpanię (11%), Włochy (8%), a także Turcję (6%) i Niemcy (5%).

Wiemy już, jak wygląda sytuacja w Europie. Przejdźmy wreszcie do Polski.

Kaplica św. Kingi w Wieliczce
Atrakcje Polski, takie jak Wieliczka, Wawel czy zabytki Gdańska, przyciągnęły w 2022 r. głównie Niemców, Brytyjczyków, Amerykanów i Czechów. Przyjazdy Ukraińców, choć liczne, raczej nie miały charakteru turystycznego. Wojciech Matusik / Polskapresse, zdjęcie ilustracyjne

Czytaj też: Turystyka i ekologia: czy podróżowanie niszczy planetę? Edward Norton ostrzega: „Turystyka może rujnować otoczenie"

Branża turystyczna w Polsce: jak sytuacja wygląda dziś, co eksperci przewidują za 10 lat?

Unikalne dane WTTC pozwalają nie tylko stwierdzić, w jakim tempie polska branża turystyczna wychodzi z kryzysu po pandemii COVID-19, ale też jak może wyglądać sytuacja sektora za 10 lat. Czy Polska stanie się turystycznym mocarstwem do 2033 r.? Mocarstwem może nie, ale mamy powody do optymizmu. Sami zobaczcie.

Udział sektora turystycznego w polskim produkcie krajowym brutto:

  • 2022: 4% (120 miliardów zł). W stosunku do 2019 r. to spadek o 9,5%.
  • Estymacja na 2023: 4,2% (126,7 miliarda zł). To nadal spadek w stosunku do 2019 r., ale o 4,8%.
  • Estymacja na 2033: 5,2% (197,6 miliarda zł). To wzrost o ponad połowę w stosunku do 2019 r.

Z danych WTTC wynika, że udział polskiej branży turystycznej w produkcie krajowym brutto skurczył się w wyniku pandemii COVID-19 mniej niż wynosi średnia globalna i będzie rósł w ciągu najbliższej dekady szybciej niż średnia.

Liczba miejsc pracy w sektorze turystycznym (w skali kraju):

  • 2022: 796,8 tys. (ok. 4,8%). To spadek w stosunku do 2019 r. o 5,8%.
  • Estymacja na 2023: 805 tys. (ok. 4,9%). To nadal spadek w stosunku do 2019 r. o ok. 4,9%.
  • Estymacja na 2033: 974 tys. (ok. 5,9%). To wzrost w stosunku do 2019 r. o ok. 1/7.

Łącznie w ciągu dekady 2023-2033 sektor turystyczny w Polsce ma zapewnić ok. 170 tys. nowych miejsc pracy.

Kwoty wydawane przez turystów zagranicznych:

  • 2022: 63,3 miliarda zł. To o 7,4% mniej niż w 2019 r.
  • Estymacja: 2023: przewidywany wzrost o 0,6% w stosunku do 2022 r., ale nadal spadek wobec 2019 r. o 6,8%.
  • Estymacja: 2033: 98,3 miliarda zł, o ok. 1/3 więcej niż w 2019 r.

Kwoty wydawane przez turystów krajowych:

  • 2022: 28,8 miliarda zł. To o prawie 13% mniej niż w 2019 r.
  • Estymacja na 2023: przewidywany wzrost aż o 10,4% w stosunku do 2022 r., ale nadal spadek wobec 2019 r. o 3,7%.
  • Estymacja na 2033: 49 miliardów zł. To wzrost o niemal połowę w stosunku do 2019 r.

W 2022 r. turyści krajowi wydali 31,2% ogólnej sumy zysków sektora turystycznego. Większość pieniędzy do gospodarki wprowadzili turyści zagraniczni – 68,8%. To odwrotny trend niż w przypadku Europy analizowanej w całości, gdzie głównym źródłem dochodu branży turystycznej są turyści krajowi.

Wydatki turystów w 2022 r. dotyczyły w 65,5% podróży wypoczynkowych, a biznesowych tylko 34,5%.

Żuraw w Gdańsku
Według WTTC, do 2033 r. udział sektora turystycznego w polskim przychodzie krajowym brutto może urosnąć o ponad połowę stanu z 2019 r. Wyniki z 2019 r. możemy osiągnąć już nawet w przyszłym roku. Przemyslaw Swiderski / Polska Press, zdjęcie ilustracyjne

Turystyka w Polsce w 2022 r. Gdzie najchętniej wyjeżdżaliśmy, kto najczęściej przyjeżdżał do nas?

WTTC zebrała także dane dotyczące tego, z jakich krajów przybyło do Polski najwięcej turystów w 2022 r. i gdzie sami Polacy najchętniej wyjeżdżali w minionym sezonie.

Skąd przybyło do Polski najwięcej turystów w 2022?

  1. Niemcy 23%
  2. Ukraina 15%
  3. Wielka Brytania 7%
  4. USA 7%
  5. Czechy 4%

Gdzie najchętniej wybierali się turyści z Polski w 2022 r.?

  1. Wielka Brytania 9%
  2. Włochy 8%
  3. Turcja 8%
  4. Niemcy 8%
  5. Chorwacja 7%

Jak powstają raporty EIR?

WTTC przygotowuje cykliczne raporty EIR na podstawie danych zbieranych od swoich członków (sieci hotelowych, linii lotniczych, kurortów itp.), a także dzięki współpracy z Visa, pozwalającej uzyskać informacje o wydatkach turystów. Raporty i estymacje opierają się także o dane zbierane przez Oxford Economics, UNWTO (Światową Organizację Turystyki) i krajowe organizacje turystyczne.

Źródło: World Travel and Tourism Council

Czytaj też: Arabia Saudyjska: atrakcje turystyczne, ceny biletów, obyczaje. Co warto zobaczyć w Rijadzie i Al Ula, ile kosztuje tygodniowa wycieczka?

Dodaj firmę
Logo firmy Polska Organizacja Turystyczna
Warszawa, Chałubińskiego 8
Autopromocja
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Ceny egzotycznych wycieczek mocno w dół?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na stronapodrozy.pl Strona Podróży