MKTG IPT - pasek artykułowy

Gdynia na starych zdjęciach. Port, plaża, promenada – zobacz, jak wyglądało miasto przed wojną, w PRL i w latach 90. XX w.

Emil Hoff
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Zobacz, jak Gdynia wyglądała w czasach naszych rodziców, dziadków i pradziadków. Przeszłość miasta ukazują stare zdjęcia, zabytkowe fotografie i pocztówki. Jak zmieniały się port, promenada czy plaże Gdyni? Jak wypoczywano w mieście w czasach PRL i jeszcze dawniej, przed II wojną światową, a nawet w XIX w.? Przekonaj się! Zapraszam na wycieczkę do przeszłości Gdyni śladem starych zdjęć i pocztówek.

Spis treści

Gdynia przyciąga turystów już od bardzo dawna. Zapraszam na wycieczkę w przeszłość miasta!

Gdynia to część Trójmiasta i jedno z najchętniej odwiedzanych przez turystów miejsc nad Bałtykiem. Być może sam spędziłeś tu niejeden urlop i dobrze ją znasz. Gdynia ma rzeczywiście sporo do zaoferowania. Młodzi ludzie co roku bawią się tu na letnim festiwalu muzycznym Open’er, na turystów czeka też słynne Molo Południowe z zacumowanymi statkami muzealnymi „Dar Pomorza” i „ORP Błyskawica”. Dzieciom warto pokazać Akwarium Gdyńskie, a miłośnicy słońca i piasku mogą wylegiwać się na jednej z czterech miejskich plaż z kąpieliskami (Śródmieście, Redłowo, Orłowo, Babie Doły). Na spacery świetnie nadaje się malowniczy Bulwar Nadmorski, warto też przejść się na Klif Orłowski, by podziwiać wspaniałe widoki na Bałtyk.

Turystka pozuje do pamiątkowego zdjęcia, 1938
Gdynia przyciąga turystów nie od dziś! Zapraszam na wycieczkę po przeszłości Gdyni, jaką pokazują nam stare zdjęcia i pocztówki. Przekonaj się, jak wyglądało miasto w PRL, między wojnami, a nawet w XIX w.

Na zdjęciu: turystka pozuje do pamiątkowego zdjęcia na molu w Orłowie, sierpień 1938 r. Zbiory rodziny Brzezińskich, Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona, za: Fotopolska.eu

Gdynia rzuca swój urok nie tylko na współczesnych turystów. Wypoczywano tu już od przełomu XIX i XX w. Dowodzą tego fascynujące stare zdjęcia i pocztówki z Gdyni, ukazujące, jak zmieniało się miasto na przestrzeni lat z jego portem, plażą i bulwarami.

Zapraszam na wycieczkę w przeszłość Gdyni. Zobacz na archiwalnych zdjęciach, jak wypoczywano tu dawniej, w czasach naszych rodziców, dziadków i pradziadków. Przekonaj się, jak plażowano bawiono się w Gdyni w latach 90., za PRL-u, w okresie międzywojennym, a nawet jeszcze w XIX w.

Wczesne dzieje Gdyni, czyli o królu, który nie chciał portu

O najdawniejszej przeszłości Gdyni wiadomo niewiele pewnego. Początkowo Gdynia była oczywiście wsią, należącą do zakonu cystersów, z czasem przekazaną kartuzom, którzy w 1382 r. założyli swój klasztor w dzisiejszych Kartuzach. Na całym Pomorzu aż do drugiej poł. XV w. rządzili Krzyżacy, dopiero w 1446 r. Gdynia znalazła się pod panowaniem polskim, ale i to nie zmieniło wiele w jej położeniu i znaczeniu.

Stara chata rybacka w Gdyni, ok. 1923
Początkowo Gdynia była tylko małą wsią. Na zdjęciu stara chata rybacka w Gdyni, ok. 1923 r. NAC, sygnatura: 1-U-1138-3

Wydaje się, że Gdynia nie miała zbyt wiele szczęścia jeśli chodzi o możliwość rozwoju. W 1365 r. uzyskała przywilej lokacyjny, ale nigdy nie wyrosła na znaczący ośrodek. W 1634 r. przedstawiono królowi Władysławowi IV propozycję budowy portu wojennego w tym miejscu, ale pomysł nie został zrealizowany. Kiedy w 1772 r., po pierwszym rozbiorze Polski, Gdynia trafiła w ręce Prusaków, była wsią, zamieszkaną tylko przez 154 osoby.

Rzeka Kacza na pocztówce z 1904 r.
Pomysł zbudowania w Gdyni portu wojennego za czasów króla Władysława IV upadł, więc w okolicy niewiele się działo aż do przełomu XIX i XX w.

Na zdjęciu: rzeka Kacza na pocztówce z 1904 r.
Nieznany, za: Fotopolska.eu

Pierwsi turyści w Gdyni

Gdynia zaczęła się rozwijać na przełomie XIX i XX w., gdy zamożni mieszkańcy Gdańska i Sopotu zaczęli tu przyjeżdżać na wakacje. W 1894 r. zbudowano we wsi przystanek kolejowy, w 1904 r. powstał Kurhaus, czyli dom kuracyjny, przy ulicy Kurhausallee, biegnącej tak naprawdę w szczerym polu. Cisza i spokój przyciągały letników – Gdynia miała w tym okresie ok. 500 gości w każdym sezonie letnim.

Kurhaus w Gdyni na widokówce z 1904 r.
Tak wyglądał Kurhaus, czyli Dom Kuracyjny w Gdyni, zbudowany w 1904 r. Wyd. dr Trenkler, Muzeum MIasta Gdyni, za: Fotopolska.eu

Towarzystwo Kąpieli Bałtyckiej, założone w 1904 r., dbało o rozwój oferty wypoczynkowej Gdyni. Powstawały nowe udogodnienia na plaży, zbudowano też długie na 50 m molo, przy którym mogły cumować statki wycieczkowe z Gdańska. Wzdłuż Kurhausallee zbudowano szereg willi i domów letniskowych, by można było gościć coraz więcej turystów.

Kurhaus w Gdynia na pocztówce z 1918 r.
Kurhaus szybko się rozbudowywał, by pomieścić gości, coraz tłumniej odwiedzających latem Gdynię. Tak wyglądał na pocztówce z 1918 r.
Nieznany, za: Fotopolska.eu
Pocztówka ukazująca wnętrze gdyńskiego Domu Kuracyjnego, 1916 r.
Wnętrze gdyńskiego Domu Kuracyjnego, 1916 r.
Nieznany, za: Fotopolska.eu
Taras Domu Kuracyjnego w Gdyni na pocztówce z 1916 r.
Z tarasu Domu Kuracyjnego rozciągał się piękny widok. Można było zjeść posiłek w restauracji na świeżym powietrzu, podziwiając Bałtyk i molo. Pocztówka z 1916 r. Nieznany, za: Fotopolska.eu

Gdynia w okresie międzywojennym

Charakter wypoczynkowy Gdyni miał się zmienić, gdy miejscowość znalazła się w granicach Polski w 1920 r. Początkowo wszystko przebiegało spokojnie. Wydawało się, że Gdynia pozostanie zaciszem dla letników z Gdańska i Sopotu. Zorganizowano tu wprawdzie uroczystość „zaślubin Polski z morzem”, ale mniejszą niż ta słynna w Pucku.

Szybko okazało się, że rząd Polski ma wobec Gdyni ambitne plany. W 1921 r. przystąpiono do realizacji dawnego pomysłu zbudowania w Gdyni portu wojennego. Do wsi zaczęli zjeżdżać robotnicy z całej Polski. Robotnicy musieli coś jeść i gdzieś mieszkać, więc mieszkańcy Gdyni szybko rozwinęli sprawny system usług gastronomicznych i hotelarskich, tym samym rozbudowując ofertę i potencjał turystyczny wsi, która coraz bardziej przypominała miasteczko.

Początek budowy portu w Gdyni
Budowa portu w Gdyni całkiem zmieniła oblicze miasta. Na zdjęciu skład drewna do budowy portu, ok. 1921 r.
Nieznany, za: Fotopolska.eu
Budowa łamacza fal w Gdyni na zdjęciu prasowym z 1923 r.
Budowa falochronu dla Tymczasowego Portu Wojennego, ok. 1923 r.
Henryk Gąsiorowski, za: Fotopolska.eu

Budowa portu postępowała szybko. Początkowo na plaży zbudowano pirs, falochron i podstawowe urządzenia portowe. W 1923 r. działał już port tymczasowy, do którego szybko dobudowano jeszcze port towarowy, rybacki, pasażerski i stocznię. Skala przedsięwzięcia i tempo budowy mogły zadziwiać. W 1934 r. port w Gdyni był już największy na Bałtyku i najnowocześniejszy w całej Europie, z linią pasażerską do Nowego Jorku. Transport ludzi i towarów ułatwiała kolej – nowy dworzec w Gdyni otwarto uroczyście w 1923 r.

Oficerowie polskiej marynarki wojennej oddają honory przełożonym na pokładzie statku w porcie w Gdyni, 1934 r.
Port w Gdyni szybko stał się głównym ośrodkiem wymiany towarowej i bazą marynarki wojennej.

Na zdjęciu z sierpnia 1934 r. widzimy oficerów na pokładzie ORP „Bałtyk”, oddających honory Ignacemu Mościckiemu i Józefowi Piłsudskiemu. NAC, za: Fotopolska.eu
śniadanie w kasynie podoficerskim w Gdyni, 1935 r.
Klub marynarki wojennej „Riwiera” mieścił się w dawnym hotelu „Polska Riwiera”. Na zdjęciu śniadanie w kasynie podoficerskim, luty 1935 r. NAC, za: Fotopolska.eu

Rozwój portu oznaczał rozwój całej Gdyni, także jej oferty turystycznej. Jak grzyby po deszczu wyrastały nowe wille wypoczynkowe, hotele i pensjonaty. Pierwszym hotelem z prawdziwego zdarzenia była „Polska Riwiera”, otwarta w 1923 r., która z czasem przeobraziła się w klub marynarki wojennej „Riwiera”. W 1925 r. otwarto nowy pawilon restauracyjno-widowiskowy „Casino”.

Przystań Żeglugi Morskiej w Gdyni, ok. 1925 r.
Port w Gdyni przyjmował okręty marynarki wojennej, ale równie dużo statków wycieczkowych. Na zdjęciu z drugiej poł. lat 20. widać Przystań Żeglugi Morskiej. Dziś w tym miejscu stoi Molo Południowe.
Nieznany, za: Fotopolska.eu
Statek pasażerski m/s „Piłsudski[/quot/]
Tu widać statek pasażerski m/s „Piłsudski" w gali flagowej, wpływający do portu w Gdyni w 1935 r. NAC, sygnatura: 1-G-5095-1
Żaglowiec „Dar Pomorza[/quot/] na zdjęciu z 1935 r.
A tutaj statek szkolny „Dar Pomorza", zakupiony przez mieszkańców regionu dla uczniów Szkoły Morskiej w Gdyni w 1929 r. Żaglowiec wpływa do portu w Gdyni, ok. 1935 r. NAC, sygnatura: 1-N-2274

W połowie lat 20. XX w. Gdynia przyciągała już ok. 3500 gości w każdym sezonie letnim. Byli wśród nich także przedstawiciele elit i artyści, np. Stefan Żeromski bardzo lubił wypoczywać w Gdyni (nie przypadkiem do dziś stoi w mieście Domek Żeromskiego, który można zwiedzać).

Okres szalonego rozwoju Gdyni uwieńczyło nadanie jej prawa miejskiego w 1926 r.

Plażowanie w Gdyni w latach 20. XX w.
Plażowanie wszystkich czasów wygląda mniej więcej podobnie, ale wprawne oko może dostrzec na tym zdjęciu prasowym z lat 20., ukazującym plażowiczów w Gdyni, ciekawe kostiumy kąpielowe. Już takich nie robią! Nieznany, za: Fotopolska.eu
Plaża i Łazienki w Orłowie, okres międzywojenny.
Rowery wodne, kajaki i katamarany - te i inne zabawy wodne uprawiali w Gdyni nasi przodkowie w okresie międzywojennym. Na zdjęciu sprzed 1939 r. aktywny wypoczynek na plaży w Orłowie, koło Promenady Królowej Marysieńki. H. Poddębski, NAC, za: Fotopolska.eu
Gdyński bar plażowy, 1938 r.
Pływanie męczy i pobudza apetyt, czego dowodzi fotografia z 1938 r., ukazująca gdyński bar plażowy. NAC, sygnatura: 1-U-1180-12
Molo w Gdyni, 1938 r.
A to widoczek niemal współczesny, choć z 1938 r. - spacerowicze na molo w Gdyni. Tylko uroczyste obwieszczenie o dostępnym automacie telefonicznym zdradza, że to sprzed epoki smartfonów. NAC, sygnatura: 1-U-1180-9
Molo Południowe w Gdyni w latach 30. XX w.
A tak wyglądał deptak przy Molo Południowym w Gdyni w latach 30. XX w. W oddali widać stojący na wodzie żaglowiec.
Skwer w Gdyni NAC, sygnatura: 1-U-1168
Muszla koncertowa w Gdyni, ok. 1928 r.
Gdynia oferowała mieszkańcom i coraz liczniejszym gościom także rozrywki kulturalne, np. koncerty muzyki na otwartym powietrzu. Na zdjęciu muszla koncertowa ok. 1928 r. Nieznany, za: Fotopolska.eu

Gdynia za PRL-u

W czasie II wojny światowej Gdynia wpadła w ręce Niemców, którzy przesiedlili jej ludność i zawłaszczyli port. Urządzenia portowe zostały zniszczone przez alianckie naloty, ale po wojnie udało się je odbudować.

Defilada z okazji pierwszej rocznicy wyzwolenia Gdyni, 1946 r.
Sama Gdynia nie ucierpiała poważnych zniszczeń w czasie II wojny światowej, ale port został starannie zbombardowany przez aliantów. Na zdjęciu defilada z okazji pierwszej rocznicy wyzwolenia Gdyni, 1946 r. Florian Staszewski, za: Fotopolska.eu

W czasach PRL Gdynia zachowała charakter letniska, a na główny polski port wyrósł Gdańsk.

Wreszcie coś kolorowego! Tak wyglądała Gdynia - a w każdym razie Polanka Redłowska - w końcu lat 60. na pocztówce RUCH-u.
Wreszcie coś kolorowego! Tak wyglądała Gdynia - a w każdym razie Polanka Redłowska - w końcu lat 60. na pocztówce RUCH-u. T. Biliński, zbiory TW40, za: Fotopolska.eu

Stale powiększała się oferta atrakcji Gdyni. W 1960 r. w gdyńskim porcie na stale zacumował okręt ORP Burza, stając się statkiem-muzeum. W 1982 r. w jego ślady poszedł „Dar Pomorza”. W 1969 r. ukończono budowę Bulwaru Nadmorskiego.

A tu Skwer Kościuszki w połowie lat 80. na pocztówce KAW. Fani motoryzacji nich zwrócą uwagę na jezdnię - inwazja maluchów!
A tu Skwer Kościuszki w połowie lat 80. na pocztówce KAW. Fani motoryzacji nich zwrócą uwagę na jezdnię - inwazja maluchów! L. Surowiec. wyd. KAW, za: Fotopolska.eu
Bulwar Nadmorski w Gdyni w końcu lat 60. XX w.
Właśnie w epoce PRL Gdynia wzbogaciła się o nową atrakcję, z której mieszkańcy i turyści korzystają do dziś - Bulwar Nadmorski. Na zdjęciu z końca lat 60. widać Bulwar i niewielkie molo na wysokości ul. Ejsmonda. K. Kamiński, za: Fotopolska.eu

Sam zobacz na zdjęciach i pocztówkach, jak wyglądała Gdynia w czasach PRL i później, w latach 90. XX w.

Stocznia w Gdyni w końcu lat 80.
W epoce PRL, od 1950 r., stocznia w Gdyni nosiła imię po Komunie Paryskiej. Na zdjęciu z końca lat 80. widać ogromne urządzenia stoczniowe. Nieznany, za: Fotopolska.eu
A tu już Gdynia w wolnej Polsce. Na zdjęciu z 18 lipca 1998 r. widać okręt ORP „Błyskawica”, ozdobę Muzeum Marynarki Wojennej.
A tu już Gdynia w wolnej Polsce. Na zdjęciu z 18 lipca 1998 r. widać okręt ORP „Błyskawica”, ozdobę Muzeum Marynarki Wojennej. beny1970, Fotopolska.eu
Gdynia na pocztówce z końca lat 90. XX w.
Pocztówka z końca lat 90. pokazuje, jak wyglądała wówczas Aleja Jana Pawła II i Nabrzeże Pomorskie. Może sam masz w domu taką pocztówkę z dawnych wakacji? Tomasz Degórski, wyd. ARW PAN DRAGON, za: Fotopolska.eu

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Stronę Podróży codziennie. Obserwuj Stronę Podróży!

Zajrzyj do galerii zdjęć – możesz w niej zobaczyć stare fotografie z Gdyni w większej rozdzielczości:

Dodaj firmę
Logo firmy Narodowe Archiwum Cyfrowe
Warszawa, Stefana Hankiewicza 1
Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronapodrozy.pl Strona Podróży