Redakcja Strony Podróży
Wideo
od 16 lat
W woj. małopolskim jest mnóstwo ciekawych miejsc do spacerowania. Mamy dla Was 10 sugestii. Możecie namówić znajomych i razem odkrywać uroki naszego regionu. Wspólnie z Traseo proponujemy Wam 10 tras na spacer w woj. małopolskim. Co tydzień wybieramy inny zestaw.

Spis treści

Ścieżki spacerowe w woj. małopolskim

We współpracy z Traseo wybraliśmy dla Was 10 tras spacerowych w woj. małopolskim, które inni już sprawdzili. Wybierz najlepszą dla siebie.

Nim wyruszysz, sprawdź prognozę pogody. W sobotę 30 marca w woj. małopolskim ma być od 8°C do 22°C. Nie powinno padać.

🌳 Trasa spacerowa: Flexistav Bieg Granią Tatr 2017

• Początek trasy: Zakopane
  • Stopień trudności: 3.0
  • Dystans: 69,1 km
  • Czas trwania spaceru: 13 godz. i 35 min.
  • Przewyższenia: 1 370 m
  • Suma podejść: 5 123 m
  • Suma zejść: 5 008 m

Trasę spacerową mieszkańcom poleca Trasy.gps

Trasa Biegu Granią Tatr będzie wyznakowana w miejscach skrzyżowania szlaków oraz w punktach newralgicznych. Do oznaczenia użyte są chorągiewki (trasery) koloru żółtego natomiast skrzyżowane czerwone chorągiewki oznaczają zakaz przejścia. Niezależnie od oznaczeń, każdy zawodnik podczas całego biegu zobowiązany jest do posiadania mapy, którą otrzyma w pakiecie startowym.

🌳 Trasa spacerowa: Widok na Suchą Górę

• Dystans: 3,72 km
  • Czas trwania spaceru: 1 godz. i 19 min.
  • Przewyższenia: 171 m
  • Suma podejść: 334 m
  • Suma zejść: 296 m

Miharu poleca tę trasę na spacer

Trasa bez stromych podejść, niezbyt wymagająca. W sam raz na popołudniowy spacer. Po drodze Park Czarnego Daniela, przekroczenie strumienia (jest mostek) i na zakończenie piękne widoki na okolicę Suchej Góry.

🌳 Trasa spacerowa: Ojców-Przez Bramę Krakowską do groty Łokietka i Jonaszówkę

• Początek trasy: Skała
  • Dystans: 10,83 km
  • Czas trwania spaceru: 2 godz. i 52 min.
  • Przewyższenia: 226 m
  • Suma podejść: 831 m
  • Suma zejść: 822 m

G.mirko poleca tę trasę na spacer

I nadszedł ostatni dzień roku... Sobota 31.12.2016.
Dzień wolny więc zacząłem się trochę nudzić. Wzięło mnie na słodycze , poczęstowałem się mleczną krówką,po odwinięciu papierka spojrzałem na niego od wewnątrz a tam tekst: NO TO W DROGĘ ;)
Pora na dalszy wypad była już późna więc udałem się z Krakowa w stronę Ojcowskiego Parku Narodowego. Bardzo lubię to miejsce, zarówno na jazdę rowerem jak i piesze spacery. Drogą krajową 94 mijamy miejscowość Biały Kościół. Tuż za sklepem Lewiatan po prawej skręcamy w prawo i po ok 300m mamy parking po lewej. Tutaj zostawiamy auto ponieważ dalej mamy zakaz wjazdu. Biegnie tędy żółty szlak który przed lasem skręca w prawo a potem wiedzie w kierunku doliny Prądnika, nim również można pójść ale my udajemy się asfaltową krętą drogą w kierunku Bramy Krakowskiej bo czas nagli.
Po drodze mijamy pierwsze skałki,następnie serpentynę gdzie kończy się asfalt i zaczyna bruk a po kilku minutach po prawej widzimy Źródełko Miłości którego obecność potwierdza że za moment pojawi się przed naszymi oczami Brama Krakowska. Dalej wędrujemy przez Bramę Krakowską niebieskim szlakiem biegnącym przez Wąwóz Ciasne Skałki. Szlak ten łączy się pod Chełmową Górą (435m n.p.m. ) ze szlakiem czarnym prowadzącym do Groty Łokietka którego będziemy się trzymać. I tak mijając kolejne skrzyżowanie przy Grocie Łokietka (461m n.p.m.)gdzie niebieski szlak odbija w lewo w kierunku Jaskini Nietoperzowej i Doliny Będkowskiej a czarny w prawo którym po kilku minutach docieramy na miejsce przed wejście do groty. Grotę Łokietka(441m n.p.m.) możemy zwiedzać od 17 kwietnia do 12 listopada w pozostałym okresie jest zamknięta dla ruchu turystycznego. Dobre miejsce na odpoczynek (są ławeczki) i posiłek o ile mamy coś ze sobą ;) Wracamy szlakiem czarnym w kierunku Ojcowa przez skrzyżowanie Pod Chełmową wspomniane wcześniej gdzie szlak odbija w lewo,dalej stromym zejściem docieramy do podstawy skałki zwanej Jonaszówką (inaczej Gruby Janek). Skałka ma ok. 20 m wysokości, a jej szczyt znaczy dawny poziom dna Doliny Prądnika i Sąspowskiej. Na szczycie punkt widokowy z ławeczkami. Schodząc skracamy sobie drogę idąc przez mostek obok stawu rybnego w kierunku widocznego na horyzoncie Zamku Kazimierzowskiego w Ojcowie. Po drodze przyjemna restauracja Pod Bocianem czynna również zimą. Asfaltową drogą docieramy do Bazaru Warszawskiego opisanego pod zdjęciem,dalej wychodzimy na główną drogę skręcając w prawo i wracając pod Bramę Krakowską. Po drodze mijamy po lewej Skały Panieńskie, Igłę Deotymy,Skały Kawalerskie oraz kasę biletową do Jaskini Ciemnej do której ostrym podejściem w lewo wiedzie zielony szlak. Przechodzimy przez most nad Prądnikiem i po prawej ponownie ukazuje się Brama Krakowska. Zaliczając taką pętelkę wracamy tą samą drogą w kierunku parkingu gdzie zaparkowaliśmy samochód.
Polecam trasę jest łatwa i przyjemna. Zajęła mi około 3 godzinki bez dłuższych postojów.
Pozdrawiam i życzę przyjemnej wędrówki :-)

🌳 Trasa spacerowa: Getto oczami dziecka. Stella Müller-Madej

• Początek trasy: Kraków
  • Dystans: 1,24 km
  • Czas trwania spaceru: 25 min.
  • Przewyższenia: 7 m
  • Suma podejść: 8 m
  • Suma zejść: 7 m

Szlaki_Malopolski poleca tę trasę

Muzeum Historyczne Miasta Krakowa we współpracy z Małopolskim Instytutem Kultury opracowało projekt interaktywnych ścieżek edukacyjnych, zapoznających ze śladami dawnego krakowskiego getta. Projekt obejmuje 4 trasy tematyczne: „Z okien apteki. Krakowskie getto we wspomnieniach Tadeusza Pankiewicza”, „Oczami lekarza. Krakowskie getto we wspomnieniach Aleksandra Bibersteina”, „Śladami nastolatki. Krakowskie getto we wspomnieniach Haliny Nelken” oraz „Getto oczami dziecka. Stella Müller-Madej”.

Trwanie w realiach getta przedstawione zostało przez pryzmat wspomnień konkretnych osób, dla których getto było codziennością.

Spacery opracowano w formule tzw. questingu, który można zaliczyć do alternatywnych form zwiedzania. Polega na podążaniu nieoznakowaną trasą i rozwiązywaniu szeregu zagadek czy też zadań, do których prowadzą odpowiednie wskazówki. Całość łączy pewna narracja, towarzysząca spacerowi. Niektóre treści nie są przekazywane wprost, a turysta szuka ich samodzielnie. Każda z zaproponowanych przez MHK tras opatrzona jest zdjęciami, cytatami oraz mapką służącą do realizacji kolejnych zadań.
„Getto oczami dziecka. Stella Müller-Madej”
„Dzielnica zamknięta” istniała w latach 1941-1943, a mury getta stały się granicą światów – granicą niesprawiedliwości, okrucieństwa i braku nadziei. Za murami znaleźli się ludzie odmienni etnicznie, o obcych obyczajach i religii, ale tak samo mający prawo do życia i szacunku, jak ci którzy wznieśli mury getta. Z aryjskiej strony wygnano także rodzinę Stelli Müller-Madej. Ta żydowska dziewczynka miała zaledwie 9 lat, gdy zamieszkała na terenie podgórskiego getta.

Świat widziany oczyma dziecka pełen jest emocji i barw. Dzieci bardziej patrzą sercem, niż chłodnym wzrokiem rozumu. Dziecku jeszcze bardziej niż człowiekowi dorosłemu towarzyszył strach, jeszcze większe niezrozumienie i poczucie krzywdy. Jak wielkim wyzwaniem musiał być dramat wojny dla rozwijającej się wrażliwości dziecka. Dzięki wspomnieniom Stelli możemy odtworzyć rzeczywistość dnia za murami. Pamiętnik relacjonuje rozmaite niewygody, troski i krzywdy, jakich ludzie doświadczali przebywając w tej odseparowanej strefie miasta. Zapiski dziewięciolatki ujawniają także emocje i uczucia ogarniające ludzi, będących świadkami brutalnych i dramatycznych scen, niejednej egzekucji i drastycznych wysiedleń.
Stella Müller-Madej w 1991 r. wydała pamiętnik z czasu okupacji. Książka doczekała się tłumaczenia na kilka języków i została doceniona jako wartościowe źródło informacji z tamtych lat.

Opracowanie: Katarzyna Nowak
MATERIAŁ POCHODZI Z SERWISU SZLAKI MAŁOPOLSKI (szlakimalopolski.pl)

Jaka będzie pogoda?

🌳 Trasa spacerowa: Czartak - Łysa Góra - Panienka - Gancarz - Groń (schr. Leskowiec) - Magurka Ponikiewska - Czartak.

• Dystans: 26,71 km
  • Czas trwania spaceru: 3 godz. i 51 min.
  • Przewyższenia: 589 m
  • Suma podejść: 1 341 m
  • Suma zejść: 1 325 m

Trasę spacerową mieszkańcom poleca Gregory

Trasa liczy nieco ponad 26,3 km i jest idealna na około 4 godzinny bieg spokojnym tempem (średnie tempo ok. 7,00-7,15; prędkość ok. 8 km/h*) z kwadransem przerwy w schronisku i pojedynczymi krótkimi postojami. Sam bieg powinien zająć ok. 3h 10 min – 3h 20 min przy w/w tempie i założeniu, że są przyzwoite warunki atmosferyczne, szlak nie jest oblodzony, pokryty śniegiem etc.

Trasa w całej niemal zalesiona, z pojedynczymi punktami widokowymi. Oferuje łącznie 1227 m w pionie zbiegów i 1242 m w pionie podbiegów. Jest łatwa orientacyjnie – szlak dość dobrze oznaczony, choć w kilku miejscach skręca dość raptownie. Trasa zwykle prowadzi szerokim dobrze widocznym traktem leśnym, czasem tylko przechodzącym w wąską ścieżkę.

[*prędkość jaką widać przy trasie (6,93 km/h) jest obarczona błędem wynikającym z importu pliku GPX z innego urządzenia (w tym wypadku zegarka Suunto). Niekompatybilność systemów i błędne odczytywanie przy eksporcie i imporcie plików jest zjawiskiem dość typowym.]

Zaczynamy na parkingu w Czartaku pod Restauracją Czartak (parking), by przebiec ok 400 metrów i za mostem skręcamy w prawo i biegniemy wzdłuż rzeki szutrową drogą – przed gospodarstwem doga się rozwidla, a my skręcamy w lewą odnogę odbijając od rzeki i zaczynając podbieg (widoczny żółty szlak, który będzie nam towarzyszył następne kilometry). Trochę drogą szutrową, potem asfaltem mijając pojedyncze domy i po odbiciu ostro w lewo od asfaltu i pokonaniu ok. 300 metrów docieramy do linii lasu. Tu uwaga: droga wędruje wygodnie na wprost, nieco nawet się obniżając, ale żółty szlak odbija w prawo, płytkim wąwozem i stromo w górę.

Teraz przez następne 7 km będą czekały nas podbiegi, poprzedzielane niewielkimi zbiegami i równymi odcinkami. W niektórych miejscach szlak przechodzi przez młodniki – zmienia się wtedy z szerokiej drogi w wąską, zarośniętą ścieżkę. Jest też kilkusetmetrowy odcinek drogi wysypany kamieniem-tłuczniem – bardzo ciężko się po tym biegnie. Po ok. 6,6 km od startu szlak sprowadza w dół – dość stromo. Kilkaset metrów zbiega się płytkim parowem o stromych ścianach – tak że biegnąc trzeba się odbijać od ścian i przeskakiwać z jednej strony na drugą, gdyż samo dno wąwozu jest wąskie, pokryte warstwą zbutwiałych liści i ukrytych kamieni /korzeni (dość zdradliwe miejsce gdzie łatwo byłoby skręcić nogę). Na dole trafiamy na asfalt – to droga która prowadzi od strony Wadowic do Kaczyny. Wchodząc na nią skręcamy w lewo i biegniemy kilkaset metrów; potem szlak odbija w prawo i zaczyna się wspinać – przez moment drogą wyłożoną betonowymi kratownicami, a po chwili leśny dukt odbija w prawo w górę. Teraz mamy prawie 2 km podbiegu i po kolejnych kilkuset metrach docieramy (po nico ponad 10 km biegu) do skrzyżowania dróg w lesie, gdzie widać kapliczkę i drogowskazy szlaków. To Skrzyżowanie Panienka (518 m.n.p.m.). Zmieniamy tu szlak – żółty idzie w stronę Łazów i Inwałdu, a my teraz będziemy biec zielonym w kierunku południowym. 3 km biegu po równym i zaczyna się najmocniejszy na tej trasie podbieg – 1,5 km wprost na Gancarz (798 m.n.p.m.). Na szczycie tabliczka na drzewie, oraz duży krzyż na tle szerokiej panoramy Beskidu Małego. Za Gancarzem lekki zbieg szerokim płajem i następnie kilkusetmetrowy podbieg drogą przechodzącą w pewnym momencie w ścieżkę. Po minięciu polanki (latem borówki, maliny), budynku z żelaznymi schodami na podest zbiegamy ca 100 metrów do schroniska. Stąd można sobie wybiec na Leskowiec, ale jeśli nie kierujemy się na Potrójną, ale do Czartaka to trzeba zbiec z powrotem pod schronisko.

Pod schroniskiem oznaczenia żółtego szlaku wskazują Czartak jako miejsce, do którego nas sprowadzi. Mamy zbieg poprzecinany odcinkami po równym. Biegnie się głównie lasem, dość widoczną szeroką drogą, czasem zmieniającą się w porosły trawą leśny trakt. Zbiega się ca 8.7 km obniżając się ponad 500 metrów w pionie. Szlak doprowadza do zabudowań, po wbiegnięciu na asfalt kierujemy się w lewo – i za szosą do drogi głównej łączącej Czartak i Ponikiew, zamykając pętlę. Po ca 200-300 metrach jesteśmy na parkingu skąd startowaliśmy.

🌳 Trasa spacerowa: Spacer na Ruiny zamku Tarnowskich

• Początek trasy: Zakliczyn
  • Dystans: 4,22 km
  • Czas trwania spaceru: 1 godz. i 36 min.
  • Przewyższenia: 122 m
  • Suma podejść: 420 m
  • Suma zejść: 435 m

Spacerowiczom trasę poleca MacBlacker

Ruiny zamku Tarnowskich, na górze św.Marcina.

Idealne na spacer

🌳 Trasa spacerowa: Z falami Dunajca.

• Początek trasy: Szczawnica
  • Dystans: 20,79 km
  • Czas trwania spaceru: 4 godz. i 3 min.
  • Przewyższenia: 100 m
  • Suma podejść: 1 791 m
  • Suma zejść: 1 792 m

Trasę spacerową mieszkańcom poleca Lemur36

Magia Pienin jest niesamowita!
Dzisiejszy spacerek dedykowany jest miłośnikom cudownych pienińskich widoków i szumu fal Dunajca.
Tę fantastyczną przygodę rozpoczynamy w Krościenku nad Dunajcem i dalej przez Szczawnicę, delektując się pięknem przyrody maszerujemy na słowacką stronę.
Zamiarem było dojście aż do Czerwonego Klasztoru, ale trochę deszcz pokrzyżował plany..., może innym razem :)
Polecam!

Jaka będzie pogoda?

🌳 Trasa spacerowa: Przemasy na butach - Dolina Racławki, Paczółtowice, Czerna i okolice

• Dystans: 16,9 km
  • Czas trwania spaceru: 5 godz. i 55 min.
  • Przewyższenia: 176 m
  • Suma podejść: 800 m
  • Suma zejść: 803 m

Spacerowiczom trasę poleca Przemas74

Lekka i przyjemna trasa piesza dla każdego. Nie ma tu żadnych ostrych podejść, ani zejść. Owszem jest na drodze kilka wzniesień, ale da sobie z nimi każdy amator spacerków po lesie.
Tym razem kolejny raz zaczęliśmy wycieczkę na parkingu przy początku doliny Racławki w podkrakowskim Dubiu. Trasa robi pętle i prowadząc w większości polnymi i leśnymi droigami (nieoznakowanymi ale w dobrym stanie) obok pól golfowych w Paczółtowicach, źódła wiecznej miłości, , obok klasztoru w Czernej a potem trasą przy ruinach średniowiecznego "diabelskiego mostu" doprowadza nas w miejsce startu.

Trasa nie za krótka, nie za długa... polecamy

🌳 Trasa spacerowa: JURAJSKI FESTIWAL BIEGOWY 2021 - JURA TRAIL 25

• Początek trasy: Wolbrom
  • Dystans: 27,1 km
  • Czas trwania spaceru: 9 godz. i 2 min.
  • Przewyższenia: 1 384 m
  • Suma podejść: 692 m
  • Suma zejść: 692 m

Spacerowiczom trasę poleca Jurajskifestiwalbiegowy

JURAJSKI FESTIWAL BIEGOWY 2021

trasa: JURA JURA TRAIL 25
Długość trasy: 27,1 km
Przewyższenia: łącznie 1384 m - w górę: 692 m / w dół: 692 m
Punkty odżywcze: 8,1 km (woda) / 16,7 km (woda, bufet) / 24,4 km (woda) / meta (woda, bufet)
Punkt z ciepłym posiłkiem: 27,1 km (meta)
Najwyższy punkt: Góra Zborów (467 m)
Limit czasu: 5 godzin
Lokalizacja startu i mety: Podlesice (Zajazd Jurajski)
Start: 25 września 2021 r. (sobota), godz. 10.00

🌳 Trasa spacerowa: ŚLADAMI JANA MATEJKI - SPACER PO WIŚNICZU

• Początek trasy: Koszyce
  • Dystans: 4,86 km
  • Czas trwania spaceru: 1 godz. i 37 min.
  • Przewyższenia: 64 m
  • Suma podejść: 138 m
  • Suma zejść: 133 m

Trasę spacerową mieszkańcom poleca Jagulec2

Dwa punkty na trasie mają możliwość zwiedzania za opłatą: zamek (ok. 1 h) i Muzeum Koryznówka (ok. 1 h).

traseo

Traseo.pl to portal oraz darmowa aplikacja mobilna na urządzenia z systemami android lub iOS. Znajdziesz tu ponad 200 000 tras! Możesz nagrywać własne ślady podczas wycieczek lub podążać trasami pozostałych użytkowników. Szukaj inspiracji wycieczkowych.

Rób zdjęcia, dodawaj opisy, a później wyślij zapisaną trasę na Traseo.pl. Będziesz mieć możliwość dodatkowej edycji danej trasy. Możesz również podzielić się nią z innymi użytkownikami Traseo lub zachować jako prywatną tylko dla siebie. Sprawdź wszystkie możliwości Traseo, zainstaluj aplikację i ruszaj na szlak!

Okazje

Lubisz spacery ale nie lubisz przepłacać za artykuły do trekkingu? Sprawdź kody rabatowe EMPIK oraz promocje i zniżki w innych sklepach online!

Korzyści wynikające ze spacerowania

Spacerowanie przynosi wiele korzyści dla ciała i umysłu. Podczas wszelkich aktywności uwalniają się hormony szczęścia, czyli endorfiny i serotonina. Dlatego ruch pomaga w zwalczaniu stresu i napięcia. Takie korzyści dostarczy Ci nie tylko siłowania, bieganie, czy inny sport, ale również regularne spacerowanie.

Chodzenie na spacery może pomóc w walce ze zbędnymi kilogramami. Podczas chodzenia angażujemy wiele mięśni, które pracują i spalają kalorie. Dlatego regularne spacerowanie może pomóc Ci w zgubieniu zbędnych kilogramów. Im więcej ruchu, tym większe zapotrzebowanie kaloryczne. Dlatego osoby, które dużo się ruszają i uprawiają sport, mogą więcej jeść bez efektu tycia. Jeśli chcesz poznać swoje zapotrzebowanie kaloryczne, w Internecie znajdziesz wiele kalkulatorów, które pomagają je wyliczyć.

WHO podaje, że dzienna ilość kroków dla osoby dorosłej i zdrowej powinna wynosić pomiędzy 6 000 a 8 000 kroków. Natomiast u osób z przewlekłymi chorobami dawka wynosi od 3 500 do 5 500 kroków dziennie.

Spacerowanie obniża ciśnienie krwi i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych. Regularne spacery mają zbawienny wpływ na układ krążenia. Zmniejsza się ryzyko wystąpienia żylaków czy pajączków.

Jak widzisz spacerowanie przynosi wiele korzyści zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Jeśli jesteś ciekaw, ile kroków dziennie robisz, możesz zaopatrzyć się w zegarek z funkcją liczenia kroków.

Aktywny relaks w Małopolsce – co warto tam zwiedzić?

Małopolska – jeden z najpiękniejszych i najbardziej cenionych przez turystów regionów Polski. Swoją popularnością województwo cieszy się jednak zupełnie zasłużenie, bowiem to właśnie tam znajduje się historyczna stolica Polski – Kraków, oraz najwyższe krajowe góry – Tatry, pełne malowniczych szlaków i zapierających dech w piersiach dolin.

Część woj. małopolskiego położona jest na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, przez którą przebiega pełen zabytkowych zamków Szlak Orlich Gniazd.

Podczas wypoczynku w Małopolsce nie można też zapomnieć o wizycie w ważnym miejscu pamięci, czyli byłym nazistowskim obozie, obecnie Muzeum Auschwitz-Birkenau, wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO. W planie wycieczki powinien znaleźć się również czas na wizytę w Wieliczce i Bochni (mieszczą się tam wyjątkowe kopalnie soli) oraz miejscu o dużym znaczeniu religijnym – Kalwarii Zebrzydowskiej. Zobacz ciekawostki o małopolsce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Ciekawe trasy do spacerowania w woj. małopolskim. Gdzie iść w weekend 30 - 31 marca? 10 najlepszych tras - Gazeta Krakowska