Spis treści
Co to jest savoir-vivre?
Termin savoir-vivre wywodzi się z języka francuskiego - savoir znaczy wiedzieć, vivre - żyć. Całe określenie można więc przetłumaczyć jako sztuka życia. Rzeczywiście, dzięki stosowaniu zasad savoir-vivre'u unikniemy w wielu przypadkach krępujących sytuacji, bowiem sztuka życia traktuje o dobrych obyczajach, regułach grzeczności i umiejętnym radzeniu sobie w sytuacjach towarzyskich, rodzinnych lub po prostu trudnych. Dowiemy się z niej też jak poprawnie się komunikować, dopasować strój do okazji i jeść, pić czy podawać do stołu.
Dlaczego zasady savoir-vivre'u są tak ważne w życiu codziennym? Opierają się one przede wszystkim na życzliwości i okazaniu szacunku drugiej osobie. Dzięki nim nie popełnimy towarzyskiej gafy, a idąc do kogoś w odwiedziny m.in. obniżymy możliwość urażenia gospodarza swoim zachowaniem. Dokładnie te same metody powinno stosować się w miejscach publicznych lub tam, gdzie przebywają inni ludzie - zaliczyć do nich można chociażby hotele. Jak się w nich zachować?
Zabierz energię ze sobą
Gwiazdki hotelowe - co oznaczają?
Gwiazdki hotelowe oznaczają, w dużym uproszczeniu, standard obiektu i udogodnienia, których możemy spodziewać się w pokoju. Co prawda nie istnieje jeden dokument, który ujednolicałby kryteria przyznawania gwiazdek w sposób jednakowy, dlatego w zależności od kraju normy mogą się znacznie różnić - np. hotel 4-gwiazdkowy w Grecji będzie prawdopodobnie inny niż 4-gwiazdkowy obiekt w Polsce.
Decydując się na nocleg w hotelu weźmy pod uwagę ilość gwiazdek przyznanych obiektowi. Oczywiście nie oznacza to, że w miejscu z jedną gwiazdką możemy zachowywać się w sposób nieuprzejmy - wręcz przeciwnie! Niezależnie od standardu, obowiązują nas podobne zasady, czyli przede wszystkim życzliwość i wyrozumiałość. Dlaczego więc należy zwrócić uwagę na gwiazdki? Zazwyczaj hotele 5-gwiazdkowe mają - ściślej niż inne obiekty - określone zasady dotyczące m.in. ubioru. Zapoznając się z regulaminem i stosując się do wytycznych okażemy pozostałym gościom i pracownikom szacunek.
W hotelach 5-gwiazdkowych w Polsce, oprócz gustownie urządzonego pokoju z pięknym widokiem za oknem, możemy spodziewać się np. wagi i telefonu w łazience, sejfu dla gości, codziennej wymiany pościeli i ręczników (wraz ze sprzątaniem pokoju), a często także usługi konsjerża, czyli osobistego asystenta.
Jaki strój obowiązuje w hotelu?
- Casual (luźny, sportowy, np. szorty, t-shirt, dres, sportowe buty)
- Smart casual (luźny strój biznesowy, np. koszula, mokasyny, spodnie „chinosy”)
- Business attire (strój biznesowy, np. garnitur, sukienka lub spódnica i żakiet)
- Black tie (strój elegancki, np. smoking, suknia wieczorowa)
Udając się na śniadanie, niezależnie od tego, czy jesteśmy w nadmorskim kurorcie, czy w miejskim hotelu, obowiązuje nas co najmniej strój typu casual. W eleganckich restauracjach hotelowych bardziej poprawnym strojem będzie natomiast smart casual, czyli bardziej wyszukana wersja luźnego ubioru. W porze lunchu, w przypadku obiektów poniżej 5 gwiazdek można ubrać się dość luźno (casual). W hotelach o wyższym standardzie obowiązuje - co najmniej - strój typu smart casual, a nawet business attire, czyli strój biznesowy. Przygotowując się na kolację warto mieć na uwadze, że zazwyczaj wymaga ona bardziej zaawansowanych przygotowań - ma elegantszą oprawę niż śniadanie czy lunch. W ośrodkach o mniejszej liczbie gwiazdek odpowiedni będzie strój typu smart casual, natomiast w 5-gwiazdkowych hotelach mile widziany jest nawet strój elegancki, czyli black tie.
Ważne - po hotelu (w szczególności restauracjach czy barach) nie należy chodzić w kostiumie kąpielowym lub szlafroku. Strój kąpielowy zarezerwowany jest na plażę i basen, natomiast szlafrok - do pokoju lub strefy SPA.
Jak zachować się w recepcji hotelowej i pokoju?
Recepcja
Zasada jest dość prosta - w stosunku do obsługi hotelowej powinniśmy być życzliwi i uprzejmi. Pracownicy podchodzą do każdego gościa z uśmiechem i wyrozumiałością, chcąc sprawić, by jego pobyt był bezproblemowy. Tego samego wymaga się od gości, nawet jeżeli muszą poczekać chwilę w kolejce. Korzystając z połączenia internetowego w recepcji należy pamiętać o tym, że wokół są inni goście - wszelkie rozmowy przez komunikatory typu Skype, Teams czy odtwarzanie muzyki powinny odbywać się z użyciem słuchawek. Warto też mówić ciszej, by nie zakłócać spokoju w lobby.
Pokój
Przez cały swój pobyt powinniśmy zachowywać względną ciszę (cisza nocna obowiązuje zazwyczaj od godz. 22:00), również w pokoju hotelowym. W większości przypadków ściany obiektów nie tłumią hałasu tak bardzo, jak moglibyśmy się spodziewać. Korzystając z jakichkolwiek mebli lub sprzętów trzeba zadbać o to, by ich nie zniszczyć - w przypadku usterki należy powiadomić o niej pracowników hotelu, którzy sami zajmą się problemem. Nie należy też przywłaszczać sobie szlafroków i ręczników. Pamiętajmy także o tym, że korzystanie z minibaru (lodówki z napojami czy przekąskami zlokalizowanej w pokoju) jest najczęściej odpłatne, dlatego jeśli sięgacie po takie produkty, nie awanturujcie się z powodu wyższego (niż zakładaliście) rachunku.
Jak zostawić pokój hotelowy?
Przede wszystkim zbieramy śmieci w jednym miejscu - to znacznie ułatwi pracę obsłudze sprzątającej. Powszechnym błędem jest natomiast staranne ścielenie łóżka. Dlaczego? Używana pościel i tak musi zostać zdjęta i wymieniona na świeżą, a przecież nie chcemy dokładać obsłudze obowiązków. Lepszym rozwiązaniem jest zwinięcie pościeli w kulkę i pozostawienie łóżka w stanie wskazującym na to, że ktoś z niego korzystał. W skrajnych przypadkach, kiedy stan łóżka jest wręcz idealny, pokojówka może uznać, że nikt z niego nie korzystał i w ogóle nie zmienić pościeli. Jeżeli chcemy, by nasz ręcznik został wymieniony na czysty, należy położyć go na podłodze lub krawędzi wanny czy umywalki.
Śniadanie, lunch, kolacja w hotelu - jak się zachować?
Chociaż kwestia stroju została już omówiona, wizyta w hotelowej restauracji to o wiele, wiele więcej. W przypadku tzw. szwedzkiego stołu, czyli udostępnienia kilkunastu potraw do skomponowania posiłku według własnych upodobań, nigdy nie nakładamy na talerz góry jedzenia. Podchodzenie po dokładkę nie jest niczym złym - zdecydowanie gorzej postrzega się wypełnianie talerza ogromnymi porcjami, które ostatecznie i tak nie zostaną zjedzone. Jeżeli przyszło wam na myśl zabranie pozostałości na wynos, spieszymy z odpowiedzią - w przeciwieństwie do zwykłych restauracji, nie wypada tego robić.
Zabierz kawę w drogę
Napiwki
Napiwek to dodatkowe pieniądze, którymi wynagradzamy obsługę. Służy przede wszystkim wyrażeniu zadowolenia. W wielu hotelach normą jest zostawianie napiwku - w restauracjach powinien on wynosić od 10 do 20 procent całego rachunku. W przypadku konsjerża, bagażowego czy pozostałej części obsługi powinniśmy przede wszystkim pamiętać o tym, że napiwek to nie sposób na pozbycie się tzw. „żółciaków” z portfela.
Gdzie i kiedy dać napiwek?
- Bagażowemu (boyowi hotelowemu) - po wniesieniu bagażu do pokoju
- Osobie sprzątającej - zostawić w pokoju
- W restauracji - dołączyć do rachunku
Co zabrać ze sobą do hotelu?
W zależności od standardu obiektu, jego podstawowe wyposażenie może się różnić - przed wyjazdem polecamy zapoznanie się z ofertą hotelu. Zabieranie ze sobą ręczników i mydła nie jest konieczne - wszystkie hotele, nawet 1-gwiazdkowe, muszą zapewnić te przedmioty odwiedzającym.
Co zabrać do hotelu?
- Suszarka do włosów - nawet jeśli jest dostępna w hotelu, zazwyczaj jej moc pozostawia wiele do życzenia. Jeżeli jesteście posiadaczami bujnej czupryny i zależy wam na jak najszybszym wysuszeniu włosów, zabierzcie ze sobą własny sprzęt.
- Kosmetyki - jeśli wasza skóra przyzwyczaiła się do konkretnych preparatów, warto zabrać je sobą także do hotelu. O ile mycie rąk mydłem hotelowym może nie stanowić problemu, zabranie sprawdzonego żelu pod prysznic, odżywki do włosów czy balsamu na pewno nie zaszkodzi.
- Przedłużacz i ładowarki - to punkt skierowany do tych, którzy zabierają ze sobą kilka sprzętów. W niektórych obiektach gniazdek (kontaktów) jest bardzo mało, co może uniemożliwić wyruszenie na całodniową wycieczkę.
- Zatyczki do uszu - jeżeli wasi hotelowi sąsiedzi nie będą stosować się do zasad savoir-vivre’u, możecie skorzystać z zatyczek do uszu, dzięki którym żadne odgłosy nie zakłócą waszego snu.
- Parownica - posiadacze parownicy powinni zdecydowanie zabrać ją ze sobą! To szybki i wygodny sposób na doprowadzenie części garderoby do porządku, bez konieczności upominania się o żelazko.
- Dobra książka, gra planszowa - jeśli przed snem lubicie zasiąść do dobrej lektury, nie rezygnujcie z tego nawyku także w hotelu - dzięki temu poczujecie się jak w domu i przez kilka godzin nie będziecie przekręcać się z boku na bok, nie mogąc zmrużyć oka. Wyjeżdżając większą grupą możecie zabrać np. grę planszową.
Źródło: violettahamerska.pl, Hotelopedia, nocuje.net
Koniec hotelu Marriott w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?