Jak zachowywać się w hotelu, czyli hotelowy savoir-vivre. Praktyczne porady: napiwki, strój, zachowanie, sprzątanie pokoju

Patrycja Seklecka
Patrycja Seklecka
Basen w hotelu „Alter" w Lublinie.
Basen w hotelu „Alter" w Lublinie. Lukasz Kaczanowski / Polska Press / Zdjęcie ilustracyjne
Udostępnij:
Wybierając się w dłuższą podróż zazwyczaj korzystamy z hotelowych noclegów. Większość z nas zastanawia się wtedy, jak postąpić w niektórych sytuacjach - w jaki sposób poprosić o wymianę ręczników, co zabrać ze sobą, kiedy i komu dać napiwek? Odpowiedź na wszystkie dylematy znajdziecie w zasadach savoir-vivre'u. W tym artykule dowiecie się, czym jest savoir-vivre i dlaczego warto wcielić go w życie (szczególnie podczas wizyty w hotelu). Jak zachować się w hotelu? Poznaj praktyczne porady dotyczące napiwków, stroju, zachowania i tego, w jakim stanie zostawić pokój po naszej wizycie.

Spis treści

Co to jest savoir-vivre?

Termin savoir-vivre wywodzi się z języka francuskiego - savoir znaczy wiedzieć, vivre - żyć. Całe określenie można więc przetłumaczyć jako sztuka życia. Rzeczywiście, dzięki stosowaniu zasad savoir-vivre'u unikniemy w wielu przypadkach krępujących sytuacji, bowiem sztuka życia traktuje o dobrych obyczajach, regułach grzeczności i umiejętnym radzeniu sobie w sytuacjach towarzyskich, rodzinnych lub po prostu trudnych. Dowiemy się z niej też jak poprawnie się komunikować, dopasować strój do okazji i jeść, pić czy podawać do stołu.

Dlaczego zasady savoir-vivre'u są tak ważne w życiu codziennym? Opierają się one przede wszystkim na życzliwości i okazaniu szacunku drugiej osobie. Dzięki nim nie popełnimy towarzyskiej gafy, a idąc do kogoś w odwiedziny m.in. obniżymy możliwość urażenia gospodarza swoim zachowaniem. Dokładnie te same metody powinno stosować się w miejscach publicznych lub tam, gdzie przebywają inni ludzie - zaliczyć do nich można chociażby hotele. Jak się w nich zachować?

Zabierz energię ze sobą

Materiały promocyjne partnera

Gwiazdki hotelowe - co oznaczają?

Gwiazdki hotelowe oznaczają, w dużym uproszczeniu, standard obiektu i udogodnienia, których możemy spodziewać się w pokoju. Co prawda nie istnieje jeden dokument, który ujednolicałby kryteria przyznawania gwiazdek w sposób jednakowy, dlatego w zależności od kraju normy mogą się znacznie różnić - np. hotel 4-gwiazdkowy w Grecji będzie prawdopodobnie inny niż 4-gwiazdkowy obiekt w Polsce.

Decydując się na nocleg w hotelu weźmy pod uwagę ilość gwiazdek przyznanych obiektowi. Oczywiście nie oznacza to, że w miejscu z jedną gwiazdką możemy zachowywać się w sposób nieuprzejmy - wręcz przeciwnie! Niezależnie od standardu, obowiązują nas podobne zasady, czyli przede wszystkim życzliwość i wyrozumiałość. Dlaczego więc należy zwrócić uwagę na gwiazdki? Zazwyczaj hotele 5-gwiazdkowe mają - ściślej niż inne obiekty - określone zasady dotyczące m.in. ubioru. Zapoznając się z regulaminem i stosując się do wytycznych okażemy pozostałym gościom i pracownikom szacunek.

W hotelach 5-gwiazdkowych w Polsce, oprócz gustownie urządzonego pokoju z pięknym widokiem za oknem, możemy spodziewać się np. wagi i telefonu w łazience, sejfu dla gości, codziennej wymiany pościeli i ręczników (wraz ze sprzątaniem pokoju), a często także usługi konsjerża, czyli osobistego asystenta.

Jaki strój obowiązuje w hotelu?

  • Casual (luźny, sportowy, np. szorty, t-shirt, dres, sportowe buty)
  • Smart casual (luźny strój biznesowy, np. koszula, mokasyny, spodnie „chinosy”)
  • Business attire (strój biznesowy, np. garnitur, sukienka lub spódnica i żakiet)
  • Black tie (strój elegancki, np. smoking, suknia wieczorowa)

Udając się na śniadanie, niezależnie od tego, czy jesteśmy w nadmorskim kurorcie, czy w miejskim hotelu, obowiązuje nas co najmniej strój typu casual. W eleganckich restauracjach hotelowych bardziej poprawnym strojem będzie natomiast smart casual, czyli bardziej wyszukana wersja luźnego ubioru. W porze lunchu, w przypadku obiektów poniżej 5 gwiazdek można ubrać się dość luźno (casual). W hotelach o wyższym standardzie obowiązuje - co najmniej - strój typu smart casual, a nawet business attire, czyli strój biznesowy. Przygotowując się na kolację warto mieć na uwadze, że zazwyczaj wymaga ona bardziej zaawansowanych przygotowań - ma elegantszą oprawę niż śniadanie czy lunch. W ośrodkach o mniejszej liczbie gwiazdek odpowiedni będzie strój typu smart casual, natomiast w 5-gwiazdkowych hotelach mile widziany jest nawet strój elegancki, czyli black tie.

Ważne - po hotelu (w szczególności restauracjach czy barach) nie należy chodzić w kostiumie kąpielowym lub szlafroku. Strój kąpielowy zarezerwowany jest na plażę i basen, natomiast szlafrok - do pokoju lub strefy SPA.

Basen w hotelu „Alter" w Lublinie.
Basen w hotelu „Alter" w Lublinie. Lukasz Kaczanowski / Polska Press / Zdjęcie ilustracyjne

Jak zachować się w recepcji hotelowej i pokoju?

Recepcja
Zasada jest dość prosta - w stosunku do obsługi hotelowej powinniśmy być życzliwi i uprzejmi. Pracownicy podchodzą do każdego gościa z uśmiechem i wyrozumiałością, chcąc sprawić, by jego pobyt był bezproblemowy. Tego samego wymaga się od gości, nawet jeżeli muszą poczekać chwilę w kolejce. Korzystając z połączenia internetowego w recepcji należy pamiętać o tym, że wokół są inni goście - wszelkie rozmowy przez komunikatory typu Skype, Teams czy odtwarzanie muzyki powinny odbywać się z użyciem słuchawek. Warto też mówić ciszej, by nie zakłócać spokoju w lobby.

Pokój
Przez cały swój pobyt powinniśmy zachowywać względną ciszę (cisza nocna obowiązuje zazwyczaj od godz. 22:00), również w pokoju hotelowym. W większości przypadków ściany obiektów nie tłumią hałasu tak bardzo, jak moglibyśmy się spodziewać. Korzystając z jakichkolwiek mebli lub sprzętów trzeba zadbać o to, by ich nie zniszczyć - w przypadku usterki należy powiadomić o niej pracowników hotelu, którzy sami zajmą się problemem. Nie należy też przywłaszczać sobie szlafroków i ręczników. Pamiętajmy także o tym, że korzystanie z minibaru (lodówki z napojami czy przekąskami zlokalizowanej w pokoju) jest najczęściej odpłatne, dlatego jeśli sięgacie po takie produkty, nie awanturujcie się z powodu wyższego (niż zakładaliście) rachunku.

Pokój w hotelu „Alter" w Lublinie.
Pokój w hotelu „Alter" w Lublinie. Lukasz Kaczanowski / Polska Press / Zdjęcie ilustracyjne

Jak zostawić pokój hotelowy?

Przede wszystkim zbieramy śmieci w jednym miejscu - to znacznie ułatwi pracę obsłudze sprzątającej. Powszechnym błędem jest natomiast staranne ścielenie łóżka. Dlaczego? Używana pościel i tak musi zostać zdjęta i wymieniona na świeżą, a przecież nie chcemy dokładać obsłudze obowiązków. Lepszym rozwiązaniem jest zwinięcie pościeli w kulkę i pozostawienie łóżka w stanie wskazującym na to, że ktoś z niego korzystał. W skrajnych przypadkach, kiedy stan łóżka jest wręcz idealny, pokojówka może uznać, że nikt z niego nie korzystał i w ogóle nie zmienić pościeli. Jeżeli chcemy, by nasz ręcznik został wymieniony na czysty, należy położyć go na podłodze lub krawędzi wanny czy umywalki.

Śniadanie, lunch, kolacja w hotelu - jak się zachować?

Chociaż kwestia stroju została już omówiona, wizyta w hotelowej restauracji to o wiele, wiele więcej. W przypadku tzw. szwedzkiego stołu, czyli udostępnienia kilkunastu potraw do skomponowania posiłku według własnych upodobań, nigdy nie nakładamy na talerz góry jedzenia. Podchodzenie po dokładkę nie jest niczym złym - zdecydowanie gorzej postrzega się wypełnianie talerza ogromnymi porcjami, które ostatecznie i tak nie zostaną zjedzone. Jeżeli przyszło wam na myśl zabranie pozostałości na wynos, spieszymy z odpowiedzią - w przeciwieństwie do zwykłych restauracji, nie wypada tego robić.

Hotel Pod Orłem w Bydgoszczy - restauracja.
Hotel Pod Orłem w Bydgoszczy - restauracja. Tomasz Czachorowski / Polska Press / Zdjęcie ilustracyjne

Zabierz kawę w drogę

miejsce #1

Esbit

Esbit Termos obiadowy Food Jug 500Ml

154,99 zł103,90 zł-33%
miejsce #3

KAMBUKKA

Kubek Termiczny Kambukka Olympus 300ml Enchanted Forest

118,00 zł92,49 zł-22%
miejsce #4

Orion

Garneczki.Pl Obiadowy Apple 2000 Ml

109,99 zł89,99 zł-18%
miejsce #5

Orion

Orion Obiadowy Apple 1300 Ml

69,99 zł59,99 zł-14%
miejsce #7

Fjord Nansen

Fjord Nansen Termos Honer 1 L

119,99 zł107,99 zł-10%
miejsce #13

Esbit

Termos Vacuum 1l Esbit

99,99 zł
miejsce #17

Starke Pro

Starke Pro Termos Navigate 800ml

57,99 zł
miejsce #18

Tescoma

Tescoma Termobox FAMILY 1 5 l L

109,00 zł
miejsce #20

Esbit

Esbit Food Jug 750ml

84,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Napiwki

Napiwek to dodatkowe pieniądze, którymi wynagradzamy obsługę. Służy przede wszystkim wyrażeniu zadowolenia. W wielu hotelach normą jest zostawianie napiwku - w restauracjach powinien on wynosić od 10 do 20 procent całego rachunku. W przypadku konsjerża, bagażowego czy pozostałej części obsługi powinniśmy przede wszystkim pamiętać o tym, że napiwek to nie sposób na pozbycie się tzw. „żółciaków” z portfela.

Gdzie i kiedy dać napiwek?

  • Bagażowemu (boyowi hotelowemu) - po wniesieniu bagażu do pokoju
  • Osobie sprzątającej - zostawić w pokoju
  • W restauracji - dołączyć do rachunku

Co zabrać ze sobą do hotelu?

W zależności od standardu obiektu, jego podstawowe wyposażenie może się różnić - przed wyjazdem polecamy zapoznanie się z ofertą hotelu. Zabieranie ze sobą ręczników i mydła nie jest konieczne - wszystkie hotele, nawet 1-gwiazdkowe, muszą zapewnić te przedmioty odwiedzającym.

Co zabrać do hotelu?

  • Suszarka do włosów - nawet jeśli jest dostępna w hotelu, zazwyczaj jej moc pozostawia wiele do życzenia. Jeżeli jesteście posiadaczami bujnej czupryny i zależy wam na jak najszybszym wysuszeniu włosów, zabierzcie ze sobą własny sprzęt.
  • Kosmetyki - jeśli wasza skóra przyzwyczaiła się do konkretnych preparatów, warto zabrać je sobą także do hotelu. O ile mycie rąk mydłem hotelowym może nie stanowić problemu, zabranie sprawdzonego żelu pod prysznic, odżywki do włosów czy balsamu na pewno nie zaszkodzi.
  • Przedłużacz i ładowarki - to punkt skierowany do tych, którzy zabierają ze sobą kilka sprzętów. W niektórych obiektach gniazdek (kontaktów) jest bardzo mało, co może uniemożliwić wyruszenie na całodniową wycieczkę.
  • Zatyczki do uszu - jeżeli wasi hotelowi sąsiedzi nie będą stosować się do zasad savoir-vivre’u, możecie skorzystać z zatyczek do uszu, dzięki którym żadne odgłosy nie zakłócą waszego snu.
  • Parownica - posiadacze parownicy powinni zdecydowanie zabrać ją ze sobą! To szybki i wygodny sposób na doprowadzenie części garderoby do porządku, bez konieczności upominania się o żelazko.
  • Dobra książka, gra planszowa - jeśli przed snem lubicie zasiąść do dobrej lektury, nie rezygnujcie z tego nawyku także w hotelu - dzięki temu poczujecie się jak w domu i przez kilka godzin nie będziecie przekręcać się z boku na bok, nie mogąc zmrużyć oka. Wyjeżdżając większą grupą możecie zabrać np. grę planszową.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wyspa zamieszkała przez dzikie plemię

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie