Kiedy i na jakich trasach pojedziemy szybciej? Mają zyskać pasażerowie i producenci. PKP Intercity ogłasza przetarg na nowe pociągi

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
PKP Intercity i NEWAG zaprezentowały wielosystemową lokomotywę Griffn.
PKP Intercity i NEWAG zaprezentowały wielosystemową lokomotywę Griffn. materiały prasowe PKP
PKP Intercity przed końcem roku ma zamiar ogłosić przetarg na 23 nowe pociągi. Składy mają być przystosowane do osiągania prędkości 250 km/h. Zamówienie będą mogli zrealizować producenci z Polski. Pojazdy mają uzupełnić już posiadaną flotę 20 składów Pendolino. Maksymalna prędkość 250 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej (linia kolejowa nr 4 Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie) będzie wprowadzona na koniec 2025 r.

– Chcemy, żeby w przetargu na nowe pociągi wystartowało jak najwięcej firm. Spośród zgłoszonych ofert wybierzemy najlepszy produkt. Zakładamy, że czas na dostawę wyniesie od 48 do 54 miesięcy – mówi wiceprezes PKP Intercity Jarosław Oniszczuk, odpowiedzialny w spółce za tabor.

Z kolei w sierpniu br. spółka ogłosiła przetarg na zakup 46 nowych lokomotyw elektrycznych do obsługi połączeń krajowych. Zamówione pojazdy mają wyjechać na tory w 2025 r. Spółka pod koniec lipca ogłosiła również nowy przetarg na dostawę 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi.

Nowe lokomotywy PKP. Na jakich trasach będą jeździły szybkie pociągi?

20 września podczas targów TRAKO 2023 w Gdańsku PKP Intercity i NEWAG zaprezentowały lokomotywę Griffin. Jest to pierwszy z 15 zamówionych pojazdów, które powstają w fabryce w Nowym Sączu. Pojazdy będą rozwijać prędkość do 200 km/h. Kontrakt ten opiewa na kwotę prawie 388 mln zł brutto.

PKP Intercity inwestuje w lokomotywy, które mają przyczynić się do rozwoju oferty przewozowej.

- Dzięki tym pojazdom Polacy dojadą szybciej nie tylko do wielu miast w kraju, ale także w Europie. Dodatkowo, rozbudowa parku taborowego o następne pojazdy elektryczne, jest kolejnym krokiem w drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Pierwszy wielosystemowy Griffin ma wyjechać na tory już w 2024 roku. Nowe pojazdy mają efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Docelowo lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, lecz również europejskiej sieci kolejowej. Producent będzie miał za zadanie uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

- Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech, chcemy aby nowe lokomotywy kursowały w relacjach: Warszawa - Berlin, Przemyśl - Berlin, Gdynia - Berlin, Gdynia - Warszawa - Katowice - Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na trasach krajowych pomiędzy największymi aglomeracjami – wyjaśnia Jarosław Oniszczuk, członek Zarządu PKP Intercity.

W efekcie tych inwestycji w 2030 roku PKP Intercity ma dysponować 429 lokomotywami różnego rodzaju, a dołączą do nich również nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne „high speed”. Łącznie flota wysokich prędkości w parku PKP Intercity będzie liczyła 43 pojazdy zdolne poruszać się z prędkością 250 km/h.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kiedy i na jakich trasach pojedziemy szybciej? Mają zyskać pasażerowie i producenci. PKP Intercity ogłasza przetarg na nowe pociągi - Strefa Biznesu

Wróć na stronapodrozy.pl Strona Podróży