MKTG IPT - pasek artykułowy

Najlepsze lotniska Europy: nowy ranking. Na liście znalazły się dwa polskie porty lotnicze. Jak wypadły na tle innych?

Emil Hoff
Lotnisko Chopina zajęło pozycję 14 (na 35), a więc całkiem wysoką. Pokonało np. lotnisko w Berlinie, Paryżu czy Lizbonie.Wynik: 5,59 / 10Liczba pasażerów: 7,5 milionaKoszt parkingu: odpowiednik 80 euroLiczba sklepów: 28Liczba restauracji: 19Jakość obsługi: 8,5Lotnisko Chopina charakteryzuje się obsługą pasażerów, stojącą na wysokim poziomie. Nie ma tu jednak tak wielu sklepów i restauracji, jak na terenie innych europejskich lotnisk, a cena za cztery dni parkowania samochodu jest dość wysoka.
Lotnisko Chopina zajęło pozycję 14 (na 35), a więc całkiem wysoką. Pokonało np. lotnisko w Berlinie, Paryżu czy Lizbonie.Wynik: 5,59 / 10Liczba pasażerów: 7,5 milionaKoszt parkingu: odpowiednik 80 euroLiczba sklepów: 28Liczba restauracji: 19Jakość obsługi: 8,5Lotnisko Chopina charakteryzuje się obsługą pasażerów, stojącą na wysokim poziomie. Nie ma tu jednak tak wielu sklepów i restauracji, jak na terenie innych europejskich lotnisk, a cena za cztery dni parkowania samochodu jest dość wysoka. Szymon Starnawski / Polska Press
Powstał nowy ranking najlepszych lotnisk w Europie. Wśród 35 wyróżniających się portów lotniczych znalazły się dwa polskie lotniska. Jak wypadły na tle innych? Które lotnisko jest najlepsze w Europie? Gdzie jest najwięcej restauracji i sklepów, najtańszy parking i najmniejszy tłok? Prezentujemy wyniki nowego rankingu najlepszych lotnisk w Europie.

Spis treści

Podróż zaczyna się od lotniska. Które jest najlepsze?

Obecnie większość podroży międzynarodowych zaczyna się na lotnisku. Tu zdajemy bagaże, odprawiamy się, przechodzimy kontrolę bezpieczeństwa i czekamy na swój lot. Od jakości obsługi na lotnisku wiele zależy: czy nasze walizki się nie zgubią, czy kupimy wszystkie potrzebne rzeczy w pasażach handlowych, czy zjemy porządny posiłek i czy nie zgubimy się w tłoku w drodze do swojej bramki.

Warto wiedzieć, które lotnisko w Europie jest najlepsze. W nowym rankingu europejskich lotnisk oceniona została jakość doświadczeń pasażerów, spędzających czas na terenie danego portu lotniczego przed wylotem.

Czytaj też: CPK: rozstrzygnięto konkurs na głównego architekta. Są pierwsze wstępne wizualizacje nowego lotniska. Jak może wyglądać terminal?

Najlepsze lotnisko Europy? Pod uwagę wzięto pięć kategorii

Komfort podróży zależy od wielu czynników, między innymi tłoku, oferty kulinarnej czy liczby i różnorodności dostępnych na lotnisku sklepów. Twórcy rankingu z portalu podróżniczego Bounce wzięli pod uwagę pięć kategorii:

  1. Liczbę pasażerów obsługiwanych w ciągu roku
  2. Koszty parkowania samochodu przez 4 dni
  3. Liczbę sklepów
  4. Liczbę restauracji i barów
  5. Jakość obsługi

Czytaj też: Nowe lotnisko w Egipcie zaczęło przyjmować samoloty. Od 1 grudnia 2022 ma obsługiwać loty międzynarodowe. Jak wygląda w środku?

Dodaj firmę
Logo firmy POLSKIE LINIE LOTNICZE LOT S. A.
Warszawa, Komitetu Obrony Robotników 43
Autopromocja

TOP 5 najlepszych lotnisk w Europie. Które miejsca zajęły polskie porty lotnicze?

W galerii poniżej przedstawiamy Wam wyniki najnowszego rankingu. Najpierw zaprezentujemy zwycięzców: TOP 5 najlepszych lotnisk. Następnie sprawdzimy, które miejsca zajęły dwa polskie lotniska, które znalazły się rankingu, i jak wypadły w poszczególnych kategoriach.

Na koniec przedstawimy Wam rekordowe europejskie lotniska: porty lotnicze, które zajęły pierwsze miejsce w każdej z pięciu ocenianych kategorii.

Zapraszamy do galerii. Zapoznajcie się z nowym rankingiem najlepszych lotnisk Europy.

Prawa pasażera samolotu – warto je znać

Czy wiesz, jakie prawa przysługują pasażerom samolotów? Poniżej odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania.

FAQ – prawa pasażera samolotu

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot czy zniszczony bagaż? O co powinien zadbać przewoźnik w przypadku odwołania lotu? Odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące praw, jakie przysługują pasażerom samolotów na terenie Unii Europejskiej, Islandii, Szwajcarii, Liechtensteinu i Norwegii.

Przydzielono mi miejsce w niższej klasie – czy mogę żądać zwrotu pieniędzy?

Częściowo – tak. Kwota zwrotu będzie różnić się w zależności od trasy, tzn.:

  • 30 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości do 1500 km,
  • 50 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości powyżej 1500 km w obrębie UE (z wyłączeniem francuskich departamentów zamorskich) oraz innych lotów o długości od 1500 do 3500 km,
  • 75 procent zwrotu – w przypadku lotów, które nie dotyczą dwóch pierwszych punktów.

Przydzielono mi miejsce w wyższej klasie – czy muszę dopłacić?

Nie. Przewoźnik za umieszczenie pasażera w klasie wyższej niż wskazana na bilecie nie może wymagać dopłaty.

Odmowa przyjęcia na pokład, a osoba z niepełnosprawnością

Osoby z niepełnosprawnością są chronione przed dyskryminacją w transporcie lotniczym – przewoźnik może odmówić przyjęcia na pokład osoby z niepełnosprawnością tylko wtedy, kiedy nie pozwalają na to możliwości techniczne, np. nieodpowiedni rozmiar drzwi lub samolotu. W takim wypadku pasażer może ubiegać się o pełen zwrot kosztu biletu oraz przeplanowanie podróży.

Strajk na lotnisku a odszkodowanie – kiedy przysługuje rekompensata?

Chociaż prawo pasażera do odszkodowania stanowi, że podróżnemu nie należy się rekompensata, jeżeli na odwołanie czy opóźnienie lotu miały wpływ „nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków” (wśród nich wymienia się m.in. strajki mające wpływ na działalność przewoźnika), to istnieje możliwość na wypłatę odszkodowania, o ile strajkującymi są pracownicy zatrudniani przez przewoźnika. Należy jednak pamiętać, że inaczej jest w przypadku pozostałego personelu lotniska (np. służby celnej), który nie ma nic wspólnego z liniami lotniczymi.

Problemy z bagażem – zniszczenie, zgubienie lub późniejsze dostarczenie

Jeżeli bagaż rejestrowany zostanie przez przewoźnika zgubiony, uszkodzony lub dostarczony z opóźnieniem, pasażerowi przysługuje odszkodowanie o maksymalnej wartości 1300 euro. Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej w przypadku, w którym uszkodzenie wynika z zaniedbania właściciela lub wady samego bagażu – wtedy nie można liczyć na żadną rekompensatę. W przypadku bagażu podręcznego, linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność wyłącznie za uszkodzenia powstałe z ich winy.

Obowiązki przewoźnika w przypadku opóźnienia, odwołania lub odmowy przyjęcia na pokład

Jeżeli wskazane sytuacje zaistniały z winy przewoźnika, ma od wobec swoich pasażerów obowiązki. Po pierwsze – pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. Każdemu z nich, oprócz pomocy w ułożeniu nowego planu podróży, linie lotnicze powinny zapewnić wyżywienie i napoje, w przypadku długiego oczekiwania na kolejne połączenie – zakwaterowanie (włączając koszty transportu z i na lotnisko) oraz możliwość odbycia dwóch rozmów telefonicznych, faksów, dalekopisów lub e-maili.

Odmówiono mi przyjęcia na pokład – co mogę zrobić w takiej sytuacji?

W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. W przypadku tzw. overbookingu – sprzedaży większej ilości biletów, niż miejsc w samolocie – przewoźnik powinien na początku poszukać ochotników, którzy za rekompensatę finansową i opiekę wynikającą z praw pasażera, zdecydują się na podróż następnym lotem. Osoby, które nie zostały przyjęte na pokład z winy przewoźnika, mają następujące możliwości:

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.

Opóźniony lot – odszkodowanie i zwrot biletu

Jeżeli opóźnienie spowodowane jest ono zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne), odszkodowanie nie należy się podróżnym. Dobrą wiadomością jest fakt, że pasażerowie, których lot jest opóźniony o co najmniej 5 godzin mają prawo do otrzymania zwrotu pełnej kwoty biletu. 

Podróżni, których lot został opóźniony (nie w wyniku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej) mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Kwota ta może zostać zmniejszona o połowę jeśli dotyczy lotu innego niż wewnątrzwspólnotowy, o długości powyżej 3500 km, a czas opóźnienia na przekracza 4 godzin.

Odmowa przyjęcia na pokład – kiedy pasażerom należy się odszkodowanie, a kiedy nie?

Jeżeli podróżujący nie zostanie przyjęty na pokład z powodu nieposiadania wymaganych dokumentów, przeciwwskazań natury zdrowotnej lub wymogów bezpieczeństwa, nie przysługuje mu odszkodowanie za lot. W przypadku, kiedy wina nie leży po stronie pasażera, może się on ubiegać o wypłatę odszkodowania.

Jakie odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Odwołany lot – możliwości pasażera

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów

Kiedy nie można ubiegać się o odszkodowanie pomimo odwołania lotu?

Istnieją przypadki, w których prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu nie obowiązuje. Są to sytuacje związane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne). Przewoźnik nie jest także zobowiązany do wypłaty odszkodowania, jeżeli poinformował pasażerów o odwołaniu kursu: co najmniej dwa tygodnie przed planowanym wylotem, od 14 do 7 dni przed planowanym wylotem i zaoferował zmianę planu podróży na podobny (różnice do kilku godzin).

Jakie odszkodowanie za odwołany lot?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Podane kwoty mogą zostać zmniejszone o połowę, jeżeli czas przylotu alternatywnego rejsu (w stosunku do planowanego) nie przekracza:

  • dwóch godzin (loty o długości do 1500 km),
  • trzech godzin (loty wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 1500 km),
  • trzech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1500 km a 3500 km),
  • czterech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3500 km).

Zabierz energię ze sobą

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronapodrozy.pl Strona Podróży