Spis treści
- Po co chcemy podróżować w 2023 r.? Nowe badanie ujawnia najpopularniejsze motywacje i trendy turystyczne
- Wakacje z UFO? Mniej popularne powody podróżowania w 2023 r.
- Czego pragną turyści w 2023 r.? Trendy i oczekiwania według badania Booking.com
- Trendy turystyczne 2023 pod znakiem drożyzny. Jak turyści będą oszczędzać pieniądze?
- Wydatki rozsądne, ale duże. Na co chcą wydać pieniądze turyści w 2023 r.?
- TOP 10 miast na wakacje 2023 według badania Booking.com
Po co chcemy podróżować w 2023 r.? Nowe badanie ujawnia najpopularniejsze motywacje i trendy turystyczne
Według globalnego badania, przeprowadzonego przez najpopularniejszy portal rezerwacyjny na świecie, Booking.com, turystyka w 2023 r. ma na nowo odżyć po pandemii COVID-19. Większy niż w minionym roku optymizm w kwestii podróży i turystyki w 2023 r. deklaruje aż 73% badanych.
W jakim celu turyści będą wyjeżdżać w 2023 r. na wakacje i urlopy? Wyniki badania mogą zaskoczyć. Nie chodzi już tylko o wygrzanie się w słońcu i wypoczynek.
Oto powody, dla których turyści zamierzają podróżować w 2023 r. według najnowszego badania (z odsetkiem osób potwierdzających dany powód):
- Wyjazdy nostalgiczne 88%
- Poznawanie lokalnej społeczności 80%
- Wyjazdy z dużym budżetem, luksusowe 80%
- Pobyt jednodniowy 74%
- Przełamywanie strefy komfortu 73%
- Posmakowanie nocnego życia 72%
- Przygoda z plecakiem 70%
- Survival 67%

Wakacje z UFO? Mniej popularne powody podróżowania w 2023 r.
Niemal połowa ankietowanych deklaruje także, że chciałaby wziąć udział w wyjazdach zorientowanych na rozwój duchowy oraz poprawę zdrowia. Popularne stają się wyjazdy medytacyjne, rekolekcje, a nawet wycieczki duchowe, rodzaj pielgrzymek do miejsc uznawanych za ważne przez społeczności religijne, mniejsze grupy lub nawet tylko pojedyncze osoby.
38% badanych zadeklarowało chęć wybrania się na wycieczkę do miejsc związanych ze zjawiskami paranormalnymi, jak nawiedzone zamki, domniemane czakramy czy słynne miejsca lądowania UFO.
Ok. 36% badanych deklaruje, że w czasie swoich wycieczek w 2023 r. będzie szukać przyjemności, także erotycznej. Tyle samo zadeklarowało chęć spróbowania psychodelików, ayahuaski i marihuany.
35% turystów stwierdziło, że chętnie odbyłoby podróże bez wychodzenia z domu, w technologii AR lub VR. Możliwe, że już niedługo sprytne urządzenia pozwolą użytkownikom poczuć na własnej skórze np. morską bryzę bez wyjeżdżania gdziekolwiek. Ponad 40% badanych deklaruje, że doświadczenia VR byłyby istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o rzeczywistym wyjeździe na wakacje w dane miejsce.

Czego pragną turyści w 2023 r.? Trendy i oczekiwania według badania Booking.com
Aż 58% badanych deklaruje, że w 2023 r. chce wykorzystać wyjazdy, wakacje i urlopy do zwiększenia swoich zdolności przetrwania. Turyści chcą uczyć się rozpalania ognia, pozyskiwania wody, poszukiwania pożywienia w lesie, a nawet przygotowywać się na upadek cywilizacji (39%).
Po pandemii COVID-19 coraz więcej osób chce wybrać się na wakacje poza siecią, czyli bez Internetu i z minimalnym tylko posługiwaniem się telefonem. O takich wakacjach marzy 46% osób zatrudnionych na etat, 39% studentów, 21% emerytów. W przedziale wiekowym tęsknota za oderwaniem się od technologii dominuje u osób młodych, w wieku 24-40 lat (62%) i bardzo młodych, w wieku 18-24 lata (57%).

Trendy turystyczne 2023 pod znakiem drożyzny. Jak turyści będą oszczędzać pieniądze?
68% turystów deklaruje, że w czasie planowania wakacji i swoich podróży w 2023 r. zamierza bardzo ostrożnie szacować wydatki. Nie ma się czemu dziwić – w dobie kryzysu energetycznego i inflacji turystyka staje się coraz droższa.
Coraz więcej osób deklaruje, że korzysta z wszelkich możliwości, jakie daje technologia, by zmniejszyć wydatki w czasie podróży (69% w przedziale wiekowym 25-40 lat i 66% w przedziale 41-56 lat). Turyści zwracają też większą niż w minionym roku uwagę na zniżki oferowane w ramach programów lojalnościowych (61% kobiet i 58% mężczyzn).
W jaki sposób ankietowani zamierzają oszczędzać pieniądze na organizacji wakacji?
- Wykorzystywanie promocji i podróże poza sezonem 63%
- Rezerwacje z dużym wyprzedzeniem 61%
- Programy lojalnościowe 60%
- Organizacja dwóch dłuższych wyjazdów zamiast kilku krótszych 55%
Wydatki rozsądne, ale duże. Na co chcą wydać pieniądze turyści w 2023 r.?
Jednocześnie w 2023 r. wielu turystów planuje mimo wszystko wydać dużo na podróżowanie i nie zamierza odmawiać sobie przyjemności, przygód i nowych doznań, pod warunkiem, że stosunek jakości do ceny będzie odpowiednio korzystny. To kontynuacja trendu revenge travel z 2022 r.: turyści planują wydać oszczędności, które zrobili na odwołanych planach wakacyjnych w czasie pandemii COVID-19.
Na co konkretnie turyści są szczególnie chętni wydać więcej pieniędzy?
- Przeżycia kulinarne 34%
- Wygodne zakwaterowanie 32%
- All inclusive 28%
- Ubezpieczenie podróżne 27%
- Bezpośrednie połączenie do miejsca docelowego 25%
- Wyjątkowe doświadczenia, ekstremalne atrakcje 19%
- Fundowanie atrakcji bliskim 17%
- Wspieranie lokalnych małych firm 17%

TOP 10 miast na wakacje 2023 według badania Booking.com
Portal Booking.com przeprowadził analizę trendów rezerwacyjnych, dzięki której stworzył listę najpopularniejszych kierunków podróży na 2023 r. Czy globalne trendy oddają Wasze własne marzenia i plany? Przekonajcie się: oto lista TOP kierunków na wakacje 2023 według danych Booking.com.
- Sao Paulo w Brazylii
- Budva w Czarnogórze
- Pudcherry w Indiach
- Queretaro w Meksyku
- Bolzano we Włoszech
- Kota Kinabalu w Malezji
- Kalambaka w Grecji
- Santa Fe w Stanach Zjednoczonych
- Ołomuniec w Czechach
- Hobart w Australii
Źródło: Booking.com
Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?