Spis treści
Nietypowe przesądy i zwyczaje lotnicze
Latanie samolotami wiąże się z wieloma przesądami i zwyczajami, które są praktykowane zarówno przez pilotów i załogę, jak i pasażerów. Niektóre stanowią interesującą ciekawostkę, część z nich może być także niebezpieczna.
Najbardziej znanym i najczęściej wyśmiewanym zwyczajem pasażerów jest klaskanie przy lądowaniu. Tego typu przyzwyczajenie często było kojarzone z polskimi podróżnymi, przez co często byli obiektami drwin. Ale przykłady takich zachowań pasażerów dotyczą nie tylko naszego kraju. Mówi się, że zwyczaj ten pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, gdzie był praktykowany już w latach 70. i 80. ubiegłego wieku.
Jednym z przykładów niebezpiecznego zachowania jest chińska tradycja rzucania monetami w stronę silnika samolotu. Niektórzy chińscy pasażerowie samolotów wierzą w przesąd, że rzucenie monetą w stronę silnika maszyny przyniesie im szczęście i dotrą do miejsca docelowego bez żadnych problemów. Nie zdają sobie jednak chyba sprawy, że może to prowadzić do dużego niebezpieczeństwa, a już na pewno kłopotów dla nich samych.
W zależności od skali incydentu przesądni pasażerowie otrzymywali pouczenie lub w skrajnych wypadkach trafiali na kilkanaście dni do aresztu. Po serii takich zdarzeń linia China Southern Airlines wydała komunikat, w którym ostrzegła, że rzucanie monet w stronę silnika na szczęście może skutkować utratą prędkości przez samolot lub nawet jego awarią w trakcie lotu.
Jakie przesądy towarzyszą nam w powietrzu?
Pasażerowie i załoga samolotów często przywiązują uwagę również do szczęśliwych i nieszczęśliwych liczb. W kilku azjatyckich krajach ósemka jest uważana za szczęśliwą liczbę. Z tego powodu istnieje przesąd, zgodnie z którym lot United Airlines UA888 między San Francisco a Pekinem to „najszczęśliwsza trasa na świecie”. Co więcej, z tego samego powodu przewoźnicy unikają używania kombinacji cyfr „666”, choć w innych częściach świata nie zawsze ma to zastosowanie. Połączenia Ryanaira między Dublinem a Birmingham mają numer FR666.
Dyrektorzy linii lotniczych również mają ciekawe zwyczaje. Takim zwyczajem jest wymiana miniaturowych modeli samolotów. Przy okazji uruchamiania nowych tras przez danego przewoźnika, w ramach zawierania umowy, często dochodzi do wymiany kilkudziesięciocentymetrowych modeli. Jest to tradycja, która istnieje od dziesięcioleci.
W większości siedzib dowolnej linii można dostrzec rzędy modeli samolotów, w tym najczęściej wykorzystywanych przez inne linie. Zwyczaj ten został zapoczątkowany przez inżynierów lotniczych, którzy w erze przed komputerami wykorzystywali takie modele do projektowania rzeczywistych samolotów, a także testowali je w tunelach aerodynamicznych.
Rytuały lotnicze: salut wodny, modlitwy i dotykanie samolotu
Nabycie przez linię lotniczą nowego samolotu lub uruchomienie nowej trasy to bardzo często uroczyste wydarzenie z udziałem dyrektorów generalnych, ambasadorów i innych VIP-ów. Podczas takiego wydarzenia można zaobserwować kolejny z ciekawych zwyczajów lotniczych, czyli „salut wodny”. Jego elementem są strumienie wody lecące z wozów strażackich.
Zwyczaj przyjmujący formę „chrztu” nowego samolotu, który trafił do floty linii lotniczej, jest uroczystym gestem w lotnictwie. Po obu bokach maszyny ustawiają się dwa wozy strażackie, które wyrzucają wodę w powietrze, tworząc łuk pozwalający jej na wykonanie pierwszego kołowania na nowym lotnisku.
Dotykanie samolotu przed lotem to również znany przesąd związany z podróżowaniem samolotami.
Według badania opisanego w „The Telegraph” w 2019 roku aż 65 proc. pasażerów samolotów oddaje się jakimś rytuałom, które mają przynieść im szczęście. W ankiecie z udziałem 1894 pilotów najczęściej wskazywano działania takie jak:
- dotykanie zewnętrznej części samolotu przed wejściem na pokład,
- odmowa zajęcia miejsca o określonym numerze,
- recytowanie modlitwy na głos
Nietypowe przesądy i zwyczaje lotnicze dodają koloru podróżom samolotowym, jednak warto zachować zdrowy rozsądek i nie dopuścić do sytuacji, w których te praktyki mogą wpływać negatywnie na bezpieczeństwo i opóźnienia lotów. Ciekawość i zrozumienie dla różnych kultur są mile widziane, ale zawsze powinniśmy kierować się rozsądkiem i przestrzegać obowiązujących przepisów.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Stronę Podróży codziennie. Obserwuj Stronę Podróży!
Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot czy zniszczony bagaż? O co powinien zadbać przewoźnik w przypadku odwołania lotu? Odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące praw, jakie przysługują pasażerom samolotów na terenie Unii Europejskiej, Islandii, Szwajcarii, Liechtensteinu i Norwegii.
Przydzielono mi miejsce w niższej klasie – czy mogę żądać zwrotu pieniędzy?
Częściowo – tak. Kwota zwrotu będzie różnić się w zależności od trasy, tzn.:
- 30 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości do 1500 km,
- 50 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości powyżej 1500 km w obrębie UE (z wyłączeniem francuskich departamentów zamorskich) oraz innych lotów o długości od 1500 do 3500 km,
- 75 procent zwrotu – w przypadku lotów, które nie dotyczą dwóch pierwszych punktów.
Przydzielono mi miejsce w wyższej klasie – czy muszę dopłacić?
Nie. Przewoźnik za umieszczenie pasażera w klasie wyższej niż wskazana na bilecie nie może wymagać dopłaty.
Odmowa przyjęcia na pokład, a osoba z niepełnosprawnością
Osoby z niepełnosprawnością są chronione przed dyskryminacją w transporcie lotniczym – przewoźnik może odmówić przyjęcia na pokład osoby z niepełnosprawnością tylko wtedy, kiedy nie pozwalają na to możliwości techniczne, np. nieodpowiedni rozmiar drzwi lub samolotu. W takim wypadku pasażer może ubiegać się o pełen zwrot kosztu biletu oraz przeplanowanie podróży.
Strajk na lotnisku a odszkodowanie – kiedy przysługuje rekompensata?
Chociaż prawo pasażera do odszkodowania stanowi, że podróżnemu nie należy się rekompensata, jeżeli na odwołanie czy opóźnienie lotu miały wpływ „nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków” (wśród nich wymienia się m.in. strajki mające wpływ na działalność przewoźnika), to istnieje możliwość na wypłatę odszkodowania, o ile strajkującymi są pracownicy zatrudniani przez przewoźnika. Należy jednak pamiętać, że inaczej jest w przypadku pozostałego personelu lotniska (np. służby celnej), który nie ma nic wspólnego z liniami lotniczymi.
Problemy z bagażem – zniszczenie, zgubienie lub późniejsze dostarczenie
Jeżeli bagaż rejestrowany zostanie przez przewoźnika zgubiony, uszkodzony lub dostarczony z opóźnieniem, pasażerowi przysługuje odszkodowanie o maksymalnej wartości 1300 euro. Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej w przypadku, w którym uszkodzenie wynika z zaniedbania właściciela lub wady samego bagażu – wtedy nie można liczyć na żadną rekompensatę. W przypadku bagażu podręcznego, linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność wyłącznie za uszkodzenia powstałe z ich winy.
Obowiązki przewoźnika w przypadku opóźnienia, odwołania lub odmowy przyjęcia na pokład
Jeżeli wskazane sytuacje zaistniały z winy przewoźnika, ma od wobec swoich pasażerów obowiązki. Po pierwsze – pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. Każdemu z nich, oprócz pomocy w ułożeniu nowego planu podróży, linie lotnicze powinny zapewnić wyżywienie i napoje, w przypadku długiego oczekiwania na kolejne połączenie – zakwaterowanie (włączając koszty transportu z i na lotnisko) oraz możliwość odbycia dwóch rozmów telefonicznych, faksów, dalekopisów lub e-maili.
Odmówiono mi przyjęcia na pokład – co mogę zrobić w takiej sytuacji?
W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. W przypadku tzw. overbookingu – sprzedaży większej ilości biletów, niż miejsc w samolocie – przewoźnik powinien na początku poszukać ochotników, którzy za rekompensatę finansową i opiekę wynikającą z praw pasażera, zdecydują się na podróż następnym lotem. Osoby, które nie zostały przyjęte na pokład z winy przewoźnika, mają następujące możliwości:
- Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
- Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.
- Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.
Opóźniony lot – odszkodowanie i zwrot biletu
Jeżeli opóźnienie spowodowane jest ono zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne), odszkodowanie nie należy się podróżnym. Dobrą wiadomością jest fakt, że pasażerowie, których lot jest opóźniony o co najmniej 5 godzin mają prawo do otrzymania zwrotu pełnej kwoty biletu.
Podróżni, których lot został opóźniony (nie w wyniku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej) mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:
- 250 euro – loty o długości do 1500 km,
- 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
- 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).
Kwota ta może zostać zmniejszona o połowę jeśli dotyczy lotu innego niż wewnątrzwspólnotowy, o długości powyżej 3500 km, a czas opóźnienia na przekracza 4 godzin.
Odmowa przyjęcia na pokład – kiedy pasażerom należy się odszkodowanie, a kiedy nie?
Jeżeli podróżujący nie zostanie przyjęty na pokład z powodu nieposiadania wymaganych dokumentów, przeciwwskazań natury zdrowotnej lub wymogów bezpieczeństwa, nie przysługuje mu odszkodowanie za lot. W przypadku, kiedy wina nie leży po stronie pasażera, może się on ubiegać o wypłatę odszkodowania.
Jakie odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład?
Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:
- 250 euro – loty o długości do 1500 km,
- 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
- 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).
Odwołany lot – możliwości pasażera
- Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
- Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów
- Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów
Kiedy nie można ubiegać się o odszkodowanie pomimo odwołania lotu?
Istnieją przypadki, w których prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu nie obowiązuje. Są to sytuacje związane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne). Przewoźnik nie jest także zobowiązany do wypłaty odszkodowania, jeżeli poinformował pasażerów o odwołaniu kursu: co najmniej dwa tygodnie przed planowanym wylotem, od 14 do 7 dni przed planowanym wylotem i zaoferował zmianę planu podróży na podobny (różnice do kilku godzin).
Jakie odszkodowanie za odwołany lot?
Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:
- 250 euro – loty o długości do 1500 km,
- 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
- 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).
Podane kwoty mogą zostać zmniejszone o połowę, jeżeli czas przylotu alternatywnego rejsu (w stosunku do planowanego) nie przekracza:
- dwóch godzin (loty o długości do 1500 km),
- trzech godzin (loty wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 1500 km),
- trzech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1500 km a 3500 km),
- czterech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3500 km).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?