Spis treści
Wakacje mimo wszystko. Wzrost cen i wojna nie wystraszyły polskich turystów
Polska Organizacja Turystyczna (POT) przeprowadziła badanie dotyczące planów Polaków na lato 2022.
Mimo drożyzny aż 65% badanych planuje wyjazd turystyczno-wypoczynkowy tego lata. To aż o 18% więcej niż w zeszłym sezonie, kiedy inflacja nie szalała, nie było wojny na Ukrainie, ale widmo koronawirusa nadal unosiło się nad światem.
Wiele wskazuje na to, że po dwuletnim okresie niepewności, spowodowanej pandemią COVID-19, Polacy są spragnieni normalnych wakacji i urlopów i nie pozwalają, by jakiekolwiek okoliczności drastycznie zmieniały ich plany. Zaledwie 6% badanych deklaruje, że zamierza w tym roku zrezygnować z wakacji z powodu wojny na Ukrainie lub obawy przed koronawirusem.
Wakacje po polsku. 6 dni za 2 tysiące
Wzrost kosztów wyjazdów także nie powstrzymuje turystów. 66% badanych zadeklarowało, że chce wydać w tym roku na wypoczynek więcej pieniędzy, niż w zeszłym, choć wyniki nie wskazują, czy to świadoma decyzja, czy raczej konieczność spowodowana inflacją i wzrostem cen.
Polacy na lato 2022 planują przeciętnie 6-dniowe wyjazdy, na które chcą wydać do 2000 zł, choć co piąty szykuje się na wydatek do 3000 zł, a co szósty ponad 3000 zł.
Zabierz kawę w drogę
Radość z końca pandemii wpływa na letnie plany Polaków
Wyniki badania, przeprowadzonego na zlecenie POT, mogą nastrajać polską branżę turystyczną optymistycznie.
Dobry nastrój udzielił się Andrzejowi Gutowi-Mostowemu, sekretarzowi stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, który zwrócił uwagę na wysoki wskaźnik rezerwacji miejsc w obiektach noclegowych i wypoczynkowych:
- Prognozy na tegoroczny sezon wakacyjny rzeczywiście zapowiadają się optymistycznie, zarówno te dotyczące planów wypoczynkowych Polaków w kraju, jak i za granicą. Aktualny stan rezerwacji, i to biorąc pod uwagę tylko najpopularniejsze portale rezerwacyjne, wskazuje na 20, a nawet 30% wzrostu w stosunku do minionych kilku lat.
Gut-Mostowy uważa, że koniec pandemii koronawirusa to kluczowy czynnik, który napędza zainteresowanie wypoczynkiem wśród Polaków tego lata.
- Zainteresowanie Polaków wypoczynkiem, turystyka i rekreacją rozbudziło się wśród Polaków na dobre po pandemii i jest teraz na dość wysokim poziomie – powiedział sekretarz stanu.
Badanie zlecone przez POT wykazało, że największy wzrost zainteresowania turystyką i wyjazdami na lato 2022 nastąpił w grupach, które w minionym sezonie wyjeżdżały najmniej właśnie przez obawę przed koronawirusem. W grupie wiekowej 45-65 lat tegoroczny wzrost wynosi 25%, wśród 25-34-latów to 24%.
Wakacje 2022 pod flagą biało-czerwoną. Króluje turystyka krajowa
W końcu maja 2022 tylko 10% uczestników badania zleconego przez POT nie wiedziało jeszcze, czy i gdzie pojedzie na wakacje lub urlop tego lata. Z pozostałych respondentów 71% planuje wypoczynek w Polsce, a 19% za granicą.
Które regiony Polski cieszą się największym zainteresowaniem wśród Polaków? Najnowsze badanie wskazuje, że preferencje zasadniczo pozostają bez większych zmian.
- Króluje wybrzeże Bałtyku – wypoczynek nad morzem planuje 41% Polaków
- Góry także przyciągają turystów – chce je tego lata odwiedzić 27% badanych
- Słodka woda również kusi – 16% Polaków planuje urlopy i wakacje nad jeziorami
- Tylko 5% badanych planuje wybrać się na lato do innego miasta
Jeśli chodzi o wyjazdy zagraniczne, tutaj preferencje nieco się różnią:
- Nad morze wybiera się 73% badanych
- Do innego miasta 10%
- Nad jezioro tylko 7%
Czemu Polacy wybierają wakacje i urlopy w kraju?
Rafał Szmytke, prezes POT, nie dziwi się, że tak wiele osób decyduje się na wypoczynek w Polsce.
- Krajowa oferta turystyczna stale się rozwija, do tego mamy coraz lepszą infrastrukturę komunikacyjną, która skraca dojazdy w najdalsze krańce Polski z kilkunastu do kilku godzin, jest też Polski Bon Turystyczny, który pozwala zmniejszyć koszty wypoczynku – wylicza Szmytke. – Nic dziwnego, że turystyka krajowa i aktywny wypoczynek na łonie natury podbiły serca Polaków.
Badanie planów turystycznych na sezon letni 2022 wśród Polaków zostało wykonane 31 maja przez ARC Rynek i Opinia sp. z o.o. metodą CAWI (wywiadów online) na próbie 1006 respondentów.
Źródło: Polska Organizacja Turystyczna
Koniec hotelu Marriott w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?