Pod pokładem największego promu z Gdyni do Szwecji. Maszynownia i mostek kapitański. Pokazujemy zakamarki niedostępne dla pasażerów! [VIDEO]

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Wideo
od 16 lat
Już dwa największe promy pasażersko-samochodowe od początku roku obsługują razem połączenie Gdynia-Karlskrona. Gdy Stena Estelle i ochrzczona 11 stycznia Stena Ebba pływają razem, w ciągu doby w obydwie strony może popłynąć ponad 7 km zaparkowanych na 3 pokładach samochodów. Zaglądamy pod pokład najmłodszej jednostki, gdzie pracują dwa główne silniki statku. Odwiedzamy dowódcę na mostku kapitańskim. Przeciskamy się między ciasno zaparkowanymi TIR-ami.

Stena Ebba 2023

Prom Stena Ebba dołączył od początku roku do siostrzanej jednostki Stena Estella, pływającej na linii Gdynia-Karlskrona od września 2022. Oba blisko ćwierćkilometrowe kolosy zostały zbudowane w chińskim Weihai, w stoczni AVIC. 174 mile morskie (323 km) szlaku pokonują w 8,5-10,5 godz.

Gdy pływają w parze, dwoma rejsami rano i wieczorem są w stanie przewieźć w każdą stronę sznur ponad 7 km zaparkowanych samochodów i blisko 2,5 tys. pasażerów. To nie koniec możliwości połączenia, dzięki mniejszym, dotychczas obsługującym szlak jednostkom armatora, często często dostępny jest też rejs w południe.

Parametry techniczne wydłużonej wersji promów E-Flexer:

  • długość: 240 m,
  • zanurzenie: 6,4 m,
  • szerokość: 28 m,
  • prędkość: 22 w (41 km/godz.),
  • tonaż: 48,5 tys. GT, 8,6 tys. DWT,
  • pojemność frachtowa: 3,6 km,
  • liczba pasażerów: 1,2 tys.,
  • liczba kabin pasażerskich: 263.

Dwie główne jednostki napędowe MaK M43C dają w sumie 26 tys. KM mocy. Uzupełnia je 2 MW z dodatkowych generatorów diesla Wärtsilä, co dzięki sprzężonym z głównym napędem prądnicom, które mogą też być silnikami, daje możliwość „dopalenia”, gdy potrzebna jest dodatkowa moc.

Silniki są gotowe do przebudowy na gaz LNG lub metanol. Planowane jest też uzupełnienie hybrydowej siłowni o akumulatory, co pozwoli choćby na manewry w porcie wyłącznie na zasilaniu elektrycznym. Przy nabrzeżu prom może też zostać całkowicie podłączony do zewnętrznego zasilania.

Suche dane techniczne nie działają na wyobraźnię. Na zwiedzanie niedostępnych dla pasażerów zakamarków promu Stena Ebba zapraszają jego kapitan Adam Kędziora i rządzący maszynownią I mechanik Oskar Wojciechowski. Zajrzyjcie do galerii:

Pod pokładem największego promu z Gdyni do Szwecji. Maszynownia i mostek kapitański. Pokazujemy zakamarki niedostępne dla pasażerów!

Pod pokładem największego promu z Gdyni do Szwecji. Maszynow...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na stronapodrozy.pl Strona Podróży