Stena Ebba 2023
Prom Stena Ebba dołączył od początku roku do siostrzanej jednostki Stena Estella, pływającej na linii Gdynia-Karlskrona od września 2022. Oba blisko ćwierćkilometrowe kolosy zostały zbudowane w chińskim Weihai, w stoczni AVIC. 174 mile morskie (323 km) szlaku pokonują w 8,5-10,5 godz.
Gdy pływają w parze, dwoma rejsami rano i wieczorem są w stanie przewieźć w każdą stronę sznur ponad 7 km zaparkowanych samochodów i blisko 2,5 tys. pasażerów. To nie koniec możliwości połączenia, dzięki mniejszym, dotychczas obsługującym szlak jednostkom armatora, często często dostępny jest też rejs w południe.
Parametry techniczne wydłużonej wersji promów E-Flexer:
- długość: 240 m,
- zanurzenie: 6,4 m,
- szerokość: 28 m,
- prędkość: 22 w (41 km/godz.),
- tonaż: 48,5 tys. GT, 8,6 tys. DWT,
- pojemność frachtowa: 3,6 km,
- liczba pasażerów: 1,2 tys.,
- liczba kabin pasażerskich: 263.
Dwie główne jednostki napędowe MaK M43C dają w sumie 26 tys. KM mocy. Uzupełnia je 2 MW z dodatkowych generatorów diesla Wärtsilä, co dzięki sprzężonym z głównym napędem prądnicom, które mogą też być silnikami, daje możliwość „dopalenia”, gdy potrzebna jest dodatkowa moc.
Silniki są gotowe do przebudowy na gaz LNG lub metanol. Planowane jest też uzupełnienie hybrydowej siłowni o akumulatory, co pozwoli choćby na manewry w porcie wyłącznie na zasilaniu elektrycznym. Przy nabrzeżu prom może też zostać całkowicie podłączony do zewnętrznego zasilania.
Suche dane techniczne nie działają na wyobraźnię. Na zwiedzanie niedostępnych dla pasażerów zakamarków promu Stena Ebba zapraszają jego kapitan Adam Kędziora i rządzący maszynownią I mechanik Oskar Wojciechowski. Zajrzyjcie do galerii:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?