Spis treści
KLM i Transavia stworzyły listę uciążliwych pasażerów
Holenderskie linie lotnicze KLM i Transavia poinformowały o stworzeniu wspólnej listy uciążliwych pasażerów. Przewoźnicy dodają, że to pierwsze na świecie zestawienie, w którym informacjami dzielą się dwie linie.
Do jego powstania miała przyczynić się m.in. duża liczba przypadków, w których na zachowanie pasażerów musiała stanowczo zareagować załoga. W KLM do incydentów ma dochodzić średnio 5 razy w miesiącu, Transavia odnotowuje średnio jeden incydent miesięcznie.

- Ma to duży wpływ na pasażerów i naszych pracowników. Każda forma przemocy fizycznej wobec naszej załogi lub współpasażerów jest niedopuszczalna – powiedział Paul Terstegge z KLM, cytowany przez NOS.
O nasileniu nieodpowiednich zachowań podróżujących holenderskimi liniami głośno było już w 2021 roku, kiedy to w pierwszym półroczu Inspekcja Lotnicza zarejestrowała 282 przypadki awanturujących się pasażerów – ponad połowa z nich miała dotyczyć obowiązującego wówczas nakazu zasłaniania ust i nosa. To wtedy przedstawiciele KLM zaczęli wspominać o prowadzonej przez firmę „czarnej liście pasażerów”, którą – jeszcze – nie mogły dzielić się nawet z Transavią.
- KLM nie toleruje żadnej formy agresji wobec pracowników i pasażerów – powiedziała w 2021 roku rzeczniczka linii Caroline van der Veeken w rozmowie z PAP.
Problem obecny jest jednak w całej Unii Europejskiej – Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego UE (EASA) w 2019 roku poinformowała na Twitterze o tym, że co ok. 3 godziny loty są zakłócane przez nieodpowiednie zachowanie podróżnych.
Jakich zachowań unikać na pokładzie samolotu?
Chociaż przewoźnicy nie podzielili się dokładnymi informacjami na temat karygodnego postępowania na pokładzie, Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) podzieliło się listą (z podziałem na stopnie) najgorszych zachowań, których dopuszczają się pasażerowie:
- Stopień pierwszy – palenie papierosów, agresja słowna, niestosowanie się do wytycznych dot. bezpieczeństwa na pokładzie
- Stopień drugi – m.in. plucie, szarpanie, niszczenie wnętrza maszyny
- Stopień trzeci – zastraszanie załogi i pasażerów (np. demonstrowanie broni)
- Stopień czwarty – m.in. sabotaż, zagrożenie bezpieczeństwa kokpitu

Janusz WóJtowicz / Polska Press / Zdjęcie ilustracyjne
Kary dla pasażerów mogą być bardzo dotkliwe
KLM i Transavia zapowiadają, że dodatkową karą dla uciążliwych pasażerów będzie 5-letni zakaz podróżowania wspomnianymi liniami lotniczymi.
Należy jednak pamiętać, że to dopiero początek konsekwencji, jakie czekają niepokornych podróżnych. Kary za zakłócenie porządku na pokładzie lub zmuszenie załogi do podjęcia awaryjnego lądowania są zawrotne i mogą wynosić nawet kilkaset tysięcy złotych. W lipcu 2022 roku młody Brytyjczyk w trakcie lotu na Minorkę „zażartował” twierdząc, że na pokładzie znajduje się bomba. Mężczyzna o wątpliwym poczuciu humoru może spodziewać się kary opiewającej na ok. 280 tys. złotych (ok. 50 tys. funtów).
Źródło: Business Insider, fly4free.pl, Twitter, PAP
Walizka na miarę twojego urlopu
Modernizacja i elektryfikacja linii Giżycko - Korsze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?