MKTG IPT - pasek artykułowy

Turystyka w Małopolsce. Odwiedzających jeszcze mniej niż w tamtym roku

Klaudia Światowiec
Ojcowski Park Narodowy to jedna z atrakcji, które najbardziej podobały się odwiedzającym w Małopolsce w 2021 r. Wskazywali również Energylandię, Kraków, szlaki górskie czy baseny geotermalne.
Ojcowski Park Narodowy to jedna z atrakcji, które najbardziej podobały się odwiedzającym w Małopolsce w 2021 r. Wskazywali również Energylandię, Kraków, szlaki górskie czy baseny geotermalne. Wojciech Matusik / Polska Press / Archiwum
Małopolska Organizacja Turystyczna przeprowadziła na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego badania ruchu turystycznego za 2021 r. Turystyka jest stale monitorowana przez MOT, a dzięki corocznym badaniom możemy sprawdzić, jak wielu turystów odwiedziło region. W 2021 r. nie było za dobrze. Małopolskę odwiedziło 13,32 mln osób – 13% mniej niż w 2020 r. W planach są już projekty, które mają w zapobiec w przyszłości dalszemu spadkowi.

Wyniki badań małopolskiej turystyki. Odwiedzających najmniej od 2014 r.

Podczas konferencji prasowej 9 lutego przedstawiono wyniki badania ruchu turystycznego w Małopolsce za rok 2021. Badanie przeprowadziła Małopolska Organizacja Turystyczna na zlecenie Urzędu Marszałkowskego Województwa Małopolskiego. Wyniki przedstawili Iwona Gibas, Grzegorz Biedroń, Rafał Kosowski, Radosław Włoszek, Renata Seweryn i Marcin Augustyniak. Kierownikiem projektu był Krzysztof Borkowski.

Według wyników badań ruchu turystycznego Małopolska zmierzyła się w tym roku z trudną sytuacją. W 2021 r. województwo odwiedziło 13,32 mln osób, w tym ponad milion spoza Polski. To spadek o 13% względem poprzedniego roku, kiedy liczba ta wyniosła 15,27 mln. Małopolskę odwiedziło nie tylko mniej turystów zza granicy, za co można winić obostrzenia w podróżowaniu, ale i mniej jednodniowych odwiedzających z Polski.

Warto wspomnieć, że to najniższy wynik od 2014 r. Od 2009 r. z roku na rok turystów przybywało, a pierwszy spadek nastąpił w tamtym roku. Tak mało odwiedzających jak w 2021 r. Małopolska nie miała od siedmiu lat. Z drugiej strony zarobiła w tym roku na turystyce więcej, bo 10,81 mld zł. To wzrost o 9,8% w stosunku do 2020 r.

Najpopularniejsze atrakcje Małopolski w 2021 r.

Poza wynikami odwiedzin w Małopolsce badanie ruchu turystycznego ujawniło również najlepiej oceniane atrakcje województwa. Według przeprowadzonych ankiet najbardziej podobały się turystom górskie szlaki turystyczne. Co ciekawe, wędrówki górskie wspominano nawet częściej niż Kraków. Na podium znalazła się również odpowiedź przyroda, natura, cisza i spokój. Dobrze oceniano też:

  • baseny geotermalne,
  • Ojcowski Park Narodowy,
  • Pustynię Błędowską
  • oraz Energylandię.

Odwiedzający z Polski wybierali się do Małopolski, aby wypocząć, a zagraniczni, aby zwiedzić zabytki. Większość poświęciła na swój wyjazd 2-3 dni.

W dobie pandemii uświadomiliśmy sobie, jakie znaczenia ma możliwość przebywania na łonie przyrody i niespiesznego podróżowania w ciszy i spokoju, dlatego jednym z głównych atutów naszego regionu była bliskość natury. (...) Chęć ponownego przyjazdu do Małopolski wyraziło ponad 81 proc. badanych – powiedziała Iwona Gibas wedle relacji malopolska.pl.

Kto odwiedzał Małopolskę w 2021 r.?

Najchętniej odwiedzali Małopolskę przybysze z Wielkiej Brytanii (19,1%). Na drugim miejscu uplasowali się Niemcy (14,9%), a na trzecim Francuzi (12,1%). Zaledwie 0,1% stanowili turyści z Norwegii, Chile, Turcji i Izraela.

Jeśli chodzi o polskich przybyszy, najwięcej, bo 26,7%, przyjechało ich do Małopolski ze Śląska. Wynik nie dziwi, Małopolska i Śląsk to w końcu sąsiedzi. Ciekawie jednak prezentuje się różnica między wizytami z województwa śląskiego a podkarpackiego i świętokrzyskiego, które również graniczą z Małopolską. Mniej niż 10% odwiedzających stanowili turyści z tych regionów. Małopolskę odwiedziło też wiele osób z mazowieckiego (10,8%).

Kampanie promocyjne i wsparcie dla małopolskiej turystyki

Aby wesprzeć Małopolskę i poprawić w przyszłym roku te wyniki, Małopolska Organizacja Turystyczna przygotowała projekt Małopolska – cel podróży, którego celem jest promocja regionu wśród turystów z Niemiec i Wielkiej Brytanii. Do odwiedzin ma ich zachęcić turystyka górska, rowerowa, ale i oferta branży SPA czy kulinaria. Projekt zakłada m.in. udział w międzynarodowych wydarzeniach związanych z turystyką biznesową.

W planach jest również wsparcie dla tego, co do Małopolski przyciągało najbardziej, czyli basenów wód termalnych, schronisk czy szlaków górskich. W maju 2022 r. ma zostać przyjęty dokument ze strategią województwa na ściągnięcie turystów z powrotem do Małopolski. Program będzie obejmował działania do 2030 r.

Źródło: malopolska.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronapodrozy.pl Strona Podróży