Spis treści
Lotnisko Zielonej Góry odnosi kolejne sukcesy
Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost w Nowym Kramsku to najmniejsze lotnisko pasażerskie w Polsce. Leży ok. 4 km od Babimostu i 34 km od Zielonej Góry, z którą jest połączone drogą szybkiego ruchu S3.
Choć lotnisko Zielonej Góry jest niewielkie, szybko się rozwija i stale powiększa siatkę połączeń. W 2022 r. pobiło swój rekord – obsłużyło ok. 40 tys. pasażerów. W grudniu 2022 obył się też pierwszy lot spod Zielonej Góry do Egiptu, a na sezon 2023 dużym zainteresowaniem cieszą się m.in. Turcja i Bułgaria.
Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost: mapa
Najmniejsze lotnisko w Polsce może się powiększyć. Powstał projekt nowego terminala
Nic dziwnego, że zarządcy lotniska już od dawna myślą o powiększeniu go. Jak donosi portal Rynek Lotniczy, zamiar ten wreszcie może zostać zrealizowany. W końcu listopada 2022 wybrano ofertę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej nowego terminala pasażerskiego. Konkurs wygrała pracownia architektoniczna PROPAGO Paweł Gołębiowski, która przedstawiła ofertę na kwotę niecałych 750 tys. zł.
Projekt przewiduje wzniesienie nowego terminalu pasażerskiego na lotnisku Zielona Góra-Babimost. Terminal będzie miał powierzchnię 8,5 tys. metrów kwadratowych i parking na 908 samochodów oraz 4 autokary (obecnie parking mieści tylko 34 samochody).
Projekt zakłada także, że nowy terminal będzie mógł obsłużyć w ciągu dwóch godzin dwie grupy pasażerów po 180 osób, na zmianę podróżujących do krajów Strefy Schengen i poza nią. Terminal ma także umożliwiać bezkolizyjne przesiadki z jednego samolotu do drugiego, bez konieczności kolejnego przechodzenia kontroli bezpieczeństwa.
Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze: "Jeszcze nic nie jest pewne"
Trzeba jednak doprecyzować, że choć zlecono wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej nowego terminala, nie wiadomo jeszcze, czy projekt zostanie w ogóle zrealizowany.
Jak tłumaczy Piotr Rudzki, pracownik biura prasowego Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPPL), stworzenie dokumentacji zleciła spółka Lotnisko Babimost, w której udział większościowy ma Urząd Marszałkowski woj. lubuskiego. Jednak faktycznym zarządcą Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost jest PPPL, które nie brało udziału w całym przedsięwzięciu i nie podjęło żadnych decyzji w związku z powstającym projektem nowego terminala.
Projekt nowego terminala pasażerskiego lotniska pod Zieloną Górą pozostaje więc na razie propozycją, której losy dopiero się rozstrzygną.
Źródło: Pracownia Architektoniczna PROPAGO, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, Rynek Lotniczy
Czytaj też: Powstał ranking najbardziej stresujących lotnisk na świecie i w Europie. Jak wypadają polskie lotniska?
Włochy i Szwajcaria zmieniają swoje granice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?