5 europejskich narodów, które podróżują pociągami najczęściej. Zobacz, gdzie warto przemieszczać się koleją

Patrycja Seklecka
Patrycja Seklecka
Wideo
od 16 lat
Podróżowanie pociągiem na wiele zalet – wiedzą o tym mieszkańcy tych państw Europy i... być może zainspirują was do zrezygnowania z podróży samolotem lub autem. Które narody zamieszkujące Stary Kontynent korzystają z przejazdów koleją najczęściej, a które najrzadziej? Ten ranking może was zaskoczyć.

Spis treści

Europa: mieszkańcy tych krajów często i chętnie podróżują pociągiem

Pociąg pasażerski w Alpach
Mieszkańcy tych europejskich państw korzystają z transportu kolejowego najczęściej.

CC BY-SA 2.0Flickr.com / Hindol Bhattacharya / CC BY-SA 2.0

Podróżowanie pociągiem na sporo zalet. Wśród tych najważniejszych wymienia się m.in.:

  • mniejszy wpływ na środowisko,
  • przystępne ceny
  • oraz możliwość podziwiania pięknych widoków.

Wydaje się, że doskonale zdają sobie z tego sprawę mieszkańcy kilku krajów Europy, bowiem – według danych Euronews – podróżują oni koleją dość chętnie i często, o czym świadczy średnia ilość kilometrów pokonanych pociągiem, przypadająca na jednego mieszkańca. Być może narody te zainspirują pozostałych europejczyków do tego typu podróży?

Oto 5 europejskich narodów, które podróżują pociągami najczęściej:

Które nacje w Europie nie przepadają za tym środkiem transportu?

Po przeciwnej stronie zestawienia znalazły się państwa, których obywatele nieczęsto korzystają z połączeń kolejowych:

  • Grecja (61 km rocznie na jednego mieszkańca),
  • Turcja (102 km rocznie na jednego mieszkańca),
  • Litwa (103 km rocznie na jednego mieszkańca),
  • Chorwacja (133 km rocznie na jednego mieszkańca),
  • Bułgaria (174 km rocznie na jednego mieszkańca).
Dodaj firmę
Logo firmy PKP Intercity S.A.
Warszawa, Aleje Jerozolimskie 142 A
Autopromocja

Źródłó: Euronews

Prawa pasażerów kolei - najczęściej zadawane pytania

Pasażer kolei ma swoje prawa. Czy wiesz, jakie prawa przysługują Ci na stacji i w pociągu? Kiedy można uzyskać odszkodowanie lub do kogo zwrócić się ze skargą? Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania na temat praw pasażerów kolei.

W których pociągach przysługuje odszkodowanie za opóźnienie lub odwołanie przejazdu?

W połączeniach dalekobieżnych i międzynarodowych.

Jak duże musi być opóźnienie pociągu, by pasażerom należało się odszkodowanie?

Musi wynieść ponad 60 minut.

Jak wysokie może być odszkodowanie za opóźnienie pociągu?

  • Między 60 a 119 minut opóźnienia: 25% ceny biletu.
  • Powyżej 120 minut opóźnienia: 50% ceny biletu.

Jakie prawa mają pasażerowie czekający na spóźniony pociąg?

Jeśli opóźnienie wynosi ponad 60 minut, mają prawo do napojów i posiłku. Jeśli powstała konieczność zanocowania, mają prawo do darmowego noclegu i transportu między miejscem nocowania a dworcem.

Jakie dane powinny znaleźć się we wniosku o odszkodowanie z tytułu opóźnienia lub odwołania pociągu?

  • Dane kontaktowe
  • Dane opóźnionego połączenia
  • Opis zdarzenia
  • Wyliczona kwota rekompensaty
  • Numer konta bankowego

Czy można odzyskać pieniądze za nocleg, który przepadł z powodu opóźnienia pociągu?

Tak, dowód szkody poniesionej z tytułu opóźnienia pociągu (np. rezerwację hotelu) należy dołączyć do wniosku o odszkodowanie.

Czy można zwrócić bilet, jeśli z powodu opóźnienia pociągu nie zdążymy na następny?

Tak, ale przewoźnicy często pobierają opłaty za rezygnację z usługi. Opłata stanowi ułamek ceny biletu, z którego rezygnujemy.

Co w sytuacji, gdy z powodu opóźnienie pociągu dalsza podróż jest bezcelowa?

Przewoźnik powinien zapewnić darmowy transport na stację, z której pasażer wyruszył.

Do kiedy należy złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźnienie lub odwołanie pociągu?

W ciągu roku od daty przejazdu.

Jak długo czeka się na przyznanie odszkodowania?

Przewoźnik ma miesiąc na rozpatrzenia wniosku, a potem 14 dni na rozpatrzenie odwołania.

Ile czasu ma pasażer na udowodnienie prawa do ulgowego biletu?

7 dni.

Ile czasu ma pasażer na odwołanie się, gdy otrzyma od kontrolera wezwanie do zapłaty, z którym się nie zgadza?

30 dni.

Kto może pomóc w przypadku sporu z przewoźnikiem?

Rzecznik Praw Pasażera Kolei, e-mail: [email protected]

lub Europejskie Centrum Konsumenckie (w przypadku przewoźników zagranicznych).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronapodrozy.pl Strona Podróży