Spis treści
Długi weekend czerwcowy za granicą? Do tych lokalizacji dojedziesz pociągiem z Polski
Zbliża się długi weekend w czerwcu. Pogoda jest coraz bardziej przyjemna i sprzyja planowaniu wycieczek – zarówno tych w obrębie kraju, jak i poza nim. Ci, którzy mają ochotę na całkowity relaks, z powodzeniem mogą zrezygnować z pełnienia funkcji kierowcy, bowiem do najciekawszych miast takich jak m.in.:
- Praga,
- Wiedeń
- czy Wilno
mogą dojechać pociągiem z Polski. Wygodnie, bez przemęczenia spowodowanego godzinami „za kółkiem", za to z zachwycającymi widokami za oknem. Zobaczcie, które miejsca na mapie Europy warto odwiedzić, korzystając z podróży koleją:
Większość biletów na międzynarodowe połączenia kupimy bezpośrednio w kasach lub punktach obsługi klienta. Więcej informacji na temat dostępności biletów znajdziecie na stronie internetowej PKP Intercity.
Jeden bilet, wiele możliwości – oto sposób na tanie podróżowanie pociągiem po całej Europie
Jeśli marzą wam się dalsze wojaże, możecie skorzystać z karnetu Interrail Global Pass, który upoważnia do podróżowania po większości europejskich państw w wybranym okresie. Tak prezentują się przykładowe ceny biletów:
- 7 dni w miesiącu (do 27. roku życia / po 27. roku życia): ok. 1196 zł / 1595 zł
- 5 dni w miesiącu (do 27. roku życia / po 27. roku życia): ok. 1010 zł / 1340 zł
- 1 miesiąc (do 27. roku życia / po 27. roku życia): ok. 2392 zł / 3189 zł
- 2 miesiące (do 27. roku życia / po 27. roku życia): ok. 2605 zł / 3479 zł
- 3 miesiące (do 27. roku życia / po 27. roku życia): ok. 3220 zł / 4290 zł
Przykładowe ceny 8-dniowych karnetów upoważniających do podróży po jednym (wybranym wcześniej) kraju:
- Chorwacja (do 27. roku życia / po 27. roku życia): ok. 544 zł / 640 zł
- Włochy (do 27. roku życia / po 27. roku życia): ok. 990 zł / 1140 zł
- Francja (do 27. roku życia / po 27. roku życia): ok. 1065 zł / 1230 zł
- Hiszpania (do 27. roku życia / po 27. roku życia): ok. 702 zł / 810 zł
Więcej informacji na temat Interrail Global Pass znajdziecie na stronie internetowej PKP Intercity oraz w poniższym artykule:
Pasażer kolei ma swoje prawa. Czy wiesz, jakie prawa przysługują Ci na stacji i w pociągu? Kiedy można uzyskać odszkodowanie lub do kogo zwrócić się ze skargą? Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania na temat praw pasażerów kolei.
W których pociągach przysługuje odszkodowanie za opóźnienie lub odwołanie przejazdu?
W połączeniach dalekobieżnych i międzynarodowych.
Jak duże musi być opóźnienie pociągu, by pasażerom należało się odszkodowanie?
Musi wynieść ponad 60 minut.
Jak wysokie może być odszkodowanie za opóźnienie pociągu?
- Między 60 a 119 minut opóźnienia: 25% ceny biletu.
- Powyżej 120 minut opóźnienia: 50% ceny biletu.
Jakie prawa mają pasażerowie czekający na spóźniony pociąg?
Jeśli opóźnienie wynosi ponad 60 minut, mają prawo do napojów i posiłku. Jeśli powstała konieczność zanocowania, mają prawo do darmowego noclegu i transportu między miejscem nocowania a dworcem.
Jakie dane powinny znaleźć się we wniosku o odszkodowanie z tytułu opóźnienia lub odwołania pociągu?
- Dane kontaktowe
- Dane opóźnionego połączenia
- Opis zdarzenia
- Wyliczona kwota rekompensaty
- Numer konta bankowego
Czy można odzyskać pieniądze za nocleg, który przepadł z powodu opóźnienia pociągu?
Tak, dowód szkody poniesionej z tytułu opóźnienia pociągu (np. rezerwację hotelu) należy dołączyć do wniosku o odszkodowanie.
Czy można zwrócić bilet, jeśli z powodu opóźnienia pociągu nie zdążymy na następny?
Tak, ale przewoźnicy często pobierają opłaty za rezygnację z usługi. Opłata stanowi ułamek ceny biletu, z którego rezygnujemy.
Co w sytuacji, gdy z powodu opóźnienie pociągu dalsza podróż jest bezcelowa?
Przewoźnik powinien zapewnić darmowy transport na stację, z której pasażer wyruszył.
Do kiedy należy złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźnienie lub odwołanie pociągu?
W ciągu roku od daty przejazdu.
Jak długo czeka się na przyznanie odszkodowania?
Przewoźnik ma miesiąc na rozpatrzenia wniosku, a potem 14 dni na rozpatrzenie odwołania.
Ile czasu ma pasażer na udowodnienie prawa do ulgowego biletu?
7 dni.
Ile czasu ma pasażer na odwołanie się, gdy otrzyma od kontrolera wezwanie do zapłaty, z którym się nie zgadza?
30 dni.
Kto może pomóc w przypadku sporu z przewoźnikiem?
Rzecznik Praw Pasażera Kolei, e-mail: [email protected]
lub Europejskie Centrum Konsumenckie (w przypadku przewoźników zagranicznych).
Źródło: PKP Intercity

Inwestycje w powiecie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?